رنگ چوب از کجا بخریم ؟

اگر به دنبال تهیه و (خرید رنگ مخصوص چوب) هستید و نیازی به مطالعه مقاله ندارید محصولات در سایت با مشخصات کامل قرار داده شده ، جهت خرید محصول از فروشگاه تهران وود به صورت حضوری : (کرج، کیانمهر، بلوار امیر کبیر، بلوار ولیعصر، نبش میدان ولیعصر، مجتمع تجاری ولیعصر) و آنلاین : از طریق همین سایت با پیام در واتس آپ و پیج اینستاگرام : bormawachs.karajj.ir قابل انجام بوده ، همچنین اگر نیاز به مشاوره قبل از خرید دارید در واتس آپ پیام دهید. (در صورتی که دسترسی به واتس آپ ندارید با شماره تماس های قرار داده شده در سایت تماس بگیرید.)

مشاوره و ثبت سفارش رنگ چوب:

09353234811 📞 02633215070 ☎

رنگ چوب چیست ؟ چرا باید از رنگ مخصوص چوب استفاده کنیم ؟

به طور کلی به این خاطر که چوب جزء مصالح زنده حساب میشه در تمام عمرش نیاز به محافظت داره، به این خاطر ما با رنگ کردن چوب دو تا کار انجام میدیم یک اینکه از لحاظ بصری سعی می‌کنیم که زیبا تر بشه ، ومیتوانیم رنگ را مطابق با سلیقه خودمون اجرا کنیم و دوم اینکه می‌خواهیم از چوب محافظت کنیم.

بسته به اینکه کاربرد چوب چه باشه و در کجا استفاده بشه ، رنگ و پوشش های بسیار زیادی وجود دارند که اینکار را برای ما انجام میدهند،ما در سایت تهران وود ۸ گروه اصلی محصولات را داریم، که بر اساس کاربرد های مختلف چوب طبقه بندی شدند، و در هر گروه محصول با کاربرد های تخصصی اون حوضه وجود دارد.برند بورماواکس ایتالیا دارای ۱۳ هزار کد محصول منحصر به فرد فقط برای چوب میباشد که تهران وود تمامیه این محصولات را موجود دارد، به طور خلاصه ما برای تمامی آنچه که در حوضه چوب مورد استفاده قرار میگیرد محصول منحصر به فرد داریم.

انواع رنگ های مخصوص و مناسب چوب برای سطوح چوبی مختلف با تنوع رنگی

روغن تانگ (روغن درخت چینی)
روغن آنتی باکتریال ظروف چوبی آشپزخانه
لاک طلا، رنگ طلایی چوب
لاک پارکت پایه آب دو جزئی
لاک پارکت پایه آب تک جزئی
جوهر رنگ
روغن سازگار با محیط زیست
رنگ پایه روغن چوب فضای خارجی
رنگ پایه روغن مبلمان فضای باز بورما واکس
روغن مخصوص ظروف چوبی بورما واکس
روغن ترموود
رنگ-چوب-لعابی-پایه-آب
روغن چوب بورماواکس
روغن محافظ بورما واکس
روغن مخصوص سونا
روغن پارکت تک جزئی مخصوص چوب
روغن سخت فضای داخل (Hardwachs Coloroil)
رنگ پوششی پایه آب فضای خارجی
رنگ پایه روغن بورما واکس
رنگ پایه آب فضای باز بورماواکس
رقیق کننده و حلال بورماواکس

رنگ چوب روشن

مناسب‌ترین و بهترین رنگ برای چوب

مناسب‌ترین و بهترین رنگ برای چوب

مناسب‌ترین و بهترین رنگ برای چوب

این روزها با توجه به نوع چوب و کاربرد ویژه ی آن، انواع متنوعی رنگ چوب در بازار وجود دارد که باید از مناسب‌ترین و بهترین رنگ برای چوب استفاده کرد.
رنگ‌های ویژه چوب مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها کاربرد و عملکرد ویژه خود را دارند. انتخاب مناسب‌ترین و بهترین رنگ‌ برای چوب به شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه، نوع سازه چوبی، نوع سلیقه مشتری و یک سری عوامل دیگر بستگی دارد.
داخل پرانتز به هیچ عنوان نباید از رنگ‌های ساختمانی و یا دیگر رنگ‌ ها، برای رنگ زدن سطوح چوبی استفاده کرد.

مطالب این صفحه چه کمکی به شما میکند ؟

در این مقاله سعی کردیم که کامل ترین راهنمایی علمی در زمینه رنگ چوب را داشته باشیم ، تا با استفاده از محتواهای این صفحه بتوانید با بینش علمی و عمیق تری نسبت به محصولات و کارایی های رنگ چوب از صفر تا صد، خودتان نسبت به خرید و استفاده از رنگ چوب دانش و توانایی خوبی داشته باشید.

رنگ چوب یکی از پوشش های چوب جهت رنگ آمیزی ، محافظت و افزایش کیفیت چوب است ، عموم مردم اکثر پوشش های چوب را با رنگ چوب میشناسند که البته دسته بندی واقعی پوشش ها به نوع دیگری است.

ما در این مقاله تمام آنچه که نیاز به دانستن در مورد رنگ چوب از معرفی انواع رنگ چوب تا نحوه رنگ آمیزی چوب ، انتخاب رنگ مناسب گرفته تا معرفی محصولات و موارد دیگر را سعی کردیم کاملا علمی توضیح دهیم.

رنگ مخصوص چوب چیست ؟

رنگ مخصوص چوب چیست ؟

مقدمه چوب‌ها از گذشته ی دور تا به الان، به عنوان ماده ای مفید‌، پرطرفدار و محبوب در بین مردم مورد استفاده های متنوعی مانند تیر، ستون، وسایل دکوری، ساخت عناصر دکوراسیون داخلی مثل مبلمان، میز تی وی و میز ناهار خوری، قرار گرفته اند. چوب‌ها در دکوراسیون داخلی و خارجی اماکن، رنگ بندی گوناگون و متنوعی دارند.

نمی‌توان از هر نوع رنگ چوبی برای محافظت از چوب استفاده کرد. اگر قصد خریداری رنگ چوب را دارید، در این مقاله به سوالات درمورد یکی از مهم ترین نیازها در این قرن، که همان خرید رنگ چوب است، پاسخ داده شده است.

کاربرد رنگ چوب ها

کاربرد رنگ چوب ها

کاربرد رنگ چوب ها

کاربرد رنگ ها برای انواع سطوح چوبی مانند : خانه های چوبی ، آلاچیق ها و پرگولا ها ، نماهای چوبی ، دکوراسیون های داخلی ، وسایل چوبی مانند : صندلی ها ، مبل ها ، وسایل بازی میز ها و … میباشد.

هر نوع رنگ چوبی با هر خصوصیت و طیف رنگی که نیاز داشته باشید در فروشگاه تهران وود موجود است کافی است که در واتساپ پیام دهید یا با گرفتن شماره تماس و با ارتباط گرفتن با پشتیبانی هم از راهنمایی و مشاوره استفاده کنید و هم محصول مورد نظرتان را سفارش دهید.

مجموعه تهران وود سالهاست که در  حوزه خدمات و ساخت فضاهای چوبی کار می کند که می توانیم برخی از پروژه های بزرگ و کوچک خود را در سایت در قسمت پروژه ها دیدن کنید.

ما در این حوزه سال ها هم خدمات اجرایی داده ایم و هم سالهاست که در حوزه فروش رنگ چوب به صورت حرفه ای کار می کنیم بنابراین هر سوالی که در حوزه چوب و رنگ چوب از ما بپرسین و یا به هر محصول و خدماتی نیاز داشته باشیم ما شما را راهنمایی خواهیم کرد در این صفحه انواع محصولات چوبی را برایتان قرار دادیم شما عزیزان میتوانید با انتخاب هر محصول وارد.

رنگ مخصوص چوب چیست ؟

رنگ مخصوص چوب نوعی پوشش است که به صورت ویژه برای رنگ آمیزی چوب استفاده می شود.

رنگ چوب معمولا از رنگدانه (پیگمنت) حل شده و یا معلق در یک ماده حامل (در بر گیرنده) یا حلال تشکیل شده است ، انواع رنگ چوب ، میزان پوشش دهی و روش های اجرای رنگ چوب یکی از مهارت های است که باید بیاموزید.

رنگ‌ آمیزی چوب یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای ایجاد تغییر ظاهر چوب و افزایش کیفیت و ماندگاری آن است، در انتخاب رنگ ترموود حساسیت لازم را به خرج دهید تا بتوانید دکوراسیونی شیک و ایده‌آل ایجاد کنید.

انواع رنگ چوب

انواع رنگ چوب

چه رنگی روی چوب بزنیم ؟

برای رنگ زدن به چوب می توانید از رنگ های مخصوص چوب که به صورت آماده و آسان امکان رنگ زدن به چوب را دارد استفاده کنید ، ما در ادامه برخی از بهترین محصولات رنگ چوب را برای شما عزیزان قرار دادیم ، با کلیک بر روی هر کدام از این محصولات میتوانید مشخصات و ویژگی های کامل محصول را متوجه شوید؛

همچنین در ادامه شرح کاملی برای انواع رنگ چوب ها ، آموزش استفاده وتوضیحات مفصلی جهت انتخاب رنگ چوب داده ایم ، که اگر حوصله و زمان کافی برای مطالعه ندارید میتوانید با سؤال پرسیدن در قسمت کامنت یا سؤال در واتس آپ یا تماس از راهنمایی کارشناسان ما جهت انتخاب و خرید رنگ چوب مطلع شوید.

رنگ مخصوص چوب

در علم شیمی برای رنگ ها استفاده از کلمه ماده حامل به جای حلال مصطلح تر است زیرا ممکن است ماده حامل یک حلال واقعی نباشد و محتویات داخل رنگ در ماده حامل حل نشوند، بلکه در آن معلق باشند.

ماده حامل اغلب ممکن است آب، الکل، مشتقات نفتی، یا یک ماده مکمل مانند شلاک، رزین، لاک، پلی استر یا پلی اورتان باشد.
رنگ چوب معمولا به صورت عمیق داخل بافت چوب نفوذ نمی کند و با خراب شدن یا از بین رفتن لایه سطحی چوب رنگ چوب تا حد زیادی از روی آن محو می شود.

در اکثر رنگ های چوب از رنگدانه ها یا جوهر رنگ به عنوان رنگمایه استفاده می گردد. تفاوت رنگدانه ها (پیگمنت) و جوهر رنگ ها در میزان حلالیت و اندازه ذرات آنهاست.

جوهر رنگ ها دارای مولکول هایی هستند که به راحتی در ماده حامل یا حلال حل می شوند ولی  اندازه رنگدانه ها بزرگتر از مولکول هاست؛ بنابر این در آن حل نشده و به طور موقت در ماده حامل معلق می شوند و معمولا با گذشت زمان ته‌نشین می شوند.

رنگ مخصوص چوب

رنگ مناسب چوب

در خرید رنگ چوب مناسب باید اصولی رعایت شود تا بتوان بهترین رنگ برای چوب را تهیه کرد. در مطالب قبلی آموزش رنگ‌ آمیزی چوب در اختیار شما عزیزان قرار گرفت، در این مطلب برخی از انواع رنگ چوب و روش‌های اجرای آن بیان می‌شود.
انواع رنگ چوب در دسته‌بندی‌های مختلف و بسته به نوع محصول، شرایط محل استفاده، آب و هوا، نیاز و سلیقه تولیدکننده و مصرف کننده وغیره وجود دارد، این رنگ‌ها علاوه بر زیبا‌تر کردن چوب، عمر استفاده از محصولات و فرآورده‌های آن را افزایش می‌دهد.

علت تنوع در رنگ چوب

اما به واسطه این موضوع امروزه صنعت رنگ چوب هم گسترده شده است ، زیرا با ترکیب رنگ انواع و اقسام رنگ برای چوب به دست می آید.

رنگ چوب نه فقط برای رنگی که به چوب می‌دهد مهم و کاربردی است، بلکه علاوه بر آن موجب می شود به چوب کمک زیادی می کند، تا مقاومت خیلی بیشتری در برابر انواع و اقسام خطرات محیطی بدست بی آورد. برخی از خطرات چوب ، خطراتی مانند : پوسیدگی ، از دست دادن کیفیت و جلای اولیه ، اشعه های مظر آفتاب ، عوامل آب و هوایی ، گرد و غبار ، رسوبات به جا مانده از آب ، اسید موجود در آب میباشد.

تنوع و ترکیب رنگ چوب ها

تنوع و ترکیب رنگ چوب ها

در ادامه این نوشته موارد استفاده از رنگ‌های چوب بدون توجه به ساختار شیمیایی آنها توضیح داده می‌شود.

سؤال و مشاوره برای خرید محصول :

انواع رنگ برای چوب از لحاظ پوشش

انواع رنگ برای چوب از لحاظ پوشش

انواع رنگ چوب

انواع رنگ برای چوب از لحاظ پوشش :

رنگ برای چوب از لحاظ میزان پوشش دهی به چوب به دو دسته کلی رنگ موج نما و پوششی تقسیم می شوند.
عمدتاً به رنگ هایی که حاوی جوهر رنگ به عنوان رنگمایه هستند رنگ های شفاف، موج نما یا گره نما گفته می شود و به آن دسته از رنگ های چوب که حاوی رنگدانه (پیگمنت) به مقدار زیاد هستند رنگ پوششی اطلاق می گردد.برخی از رنگ ها را می‌توان «نیمه پوششی» یا «نیمه شفاف» نامید، و بسته به خصوصیت رنگ چوب این عناوین ممکن است تغییر کنند و گره نما یا پوششی بودن رنگ چوب بسته به میزان جوهر رنگ یا رنگدانه درون آن بین دسته بندی گره نما یا پوششی قرار بگیرد.
بیشتر رنگ های تجاری حاوی جوهر رنگ و رنگدانه‌ با هم هستند، که نسبت و رنگمایه مورد نظر بسته به نوع رنگ چوب و کاربرد آن دارای انواع مختلف است.

در اکثر رنگ های چوب اعم از گره نما یا پوششی میزان رنگ پذیری چوب از رنگ مورد نظر بستگی مستقیم به مدت زمان قرار گیری رنگ روی سطح چوب دارد. بسته به تراکم چوب هر چه زمان قرار گرفتن رنگ روی سطح چوب بیشتر باشد نفوذ رنگ در بافت چوب عمیق‌تر شده و رنگ پذیری بهتری صورت می گیرد.

تفاوت عمده رنگ های گره نما و پوششی برجسته کردن یا محو کردن گره و نقش و نگار طبیعی چوب است. در رنگ های گره نما یا موج نما گره ها و نقش و نگار چوب نسبت به حالت طبیعی چوب برجسته‌تر و اغراق آمیز تر خواهند شد ولی در رنگ های پوششی این نقش و نگار زیر لایه رنگ محو می گردد.

انواع رنگ چوب از لحاظ ساختار و ترکیب شیمیایی :

⁃        رنگ چوب پایه آب

⁃        رنگ چوب پایه روغن

⁃        رنگ چوب ژله ای

⁃        جوهر رنگ چوب

⁃        لاک الکل

⁃        وارنیش ها (پلی استر، پلی اورتان و …)

رنگ چوب پایه آب

در رنگ های چوب پایه آب همانطور که از نامشان پیداست از آب به عنوان حلال و رقیق کننده استفاده می شود. در این نوع رنگ از جوهر رنگ های پایه آب به عنوان رنگمایه استفاده می گردد.

رنگ های پایه آب دوستدار محیط زیست هستند و آلودگی زیست محیطی کمتری دارند. این رنگ ها به دلیل وجود آب در آنها تمایل بیشتری به شره کردن دارند، بنابراین اجرای آنها نیاز به دقت و مهارت بیشتری دارد.

به دلیل عدم وجود حلال های آلی رنگ های پایه آب نمی توانند روغن و چربی را در خود حل کنند؛ بنابر این لازم است تا قبل از اعمال رنگ سطح چوب با سنباده کاملا تمیز و پرداخت گردد. همچنین به علت نفوذ کم این گونه رنگ ها دوام و عمر آنها کوتاه تر است و نیاز به تجدید یا جایگزینی با رنگ های چوب پایه روغن دارند.

مزایای رنگ چوب پایه آب :

⁃        قیمت مناسب

⁃        خشک شدن سریع

⁃        دوستدار محیط زیست

معایب رنگ چوب پایه آب :

⁃        نیاز به آماده‌سازی سطح دقیق

⁃        نیاز به مهارت در اجرا

⁃        شره کردن رنگ حین اجرا

⁃        دوام نسبی کمتر

نمونه محصول :

رنگ چوب پایه آب

رنگ پایه آب کلبه و خانه چوبی بورماواکس از موم و رزین طبیعی تهیه شده و مناسب استفاده در فضای خارج و داخل است. این رنگ چوب با دو یا سه دست اجرا چوب و ترمووود را کاملا اشباع کرده و به مرور زمان پوسته پوسته نمی گردد. این محصول به عمق چوب و ترمووود نفوذ می کند،  مقاومت ساختاری آن را افزایش داده و در نهایت سطحی صاف و صیقلی را پدید می آورد.استفاده از مواد با کیفیت و فیلتر های اشعه ماوراء بنفش (UV) در این رنگ مانع از پوسیدگی آن شده و مانع حمله حشراتی مانند کرم چوب و انواع سوسک ها می گردد؛ در عین حال مقاومت این رنگ در برابر شرایط مختلف آب و هوایی تضمین شده است. خشک شدن سریع رنگ به لطف چگالی و ویسکوزیته طبیعی، اجرای آن با قلمو را بسیار آسان می گرداند.

رنگ چوب پایه روغن

در رنگ های پایه روغن همانطور که از اسمشان مشخص است از روغن ها به عنوان حامل یا حلال استفاده می شود. ماهیت این روغن‌ها ممکن است گیاهی، شیمیایی یا آلی (مشتقات نفتی) باشد.

برای عملکرد بهتر، این روغن ها با انواع لاک ها، رزین ها و سایر افزودنیها ترکیب می شوند. در رنگ های پایه روغن از رنگدانه (پیگمنت) برای ایجاد رنگمایه مورد نظر استفاده می شود و رنگدانه ها عمدتا درون ماده حامل (حلال) معلق هستند.

اجرای رنگ های چوب پایه روغن بسیار آسان است و این رنگ ها دارای پوشش دهی مناسبی هستند زیرا چوب به خوبی روغن را جذب می کند؛

در نتیجه رنگ علاوه بر پوشش دادن سطح چوب به عمق آن نیز نفوذ می کند و دارای پایداری و دوام بیشتری خواهد بود و آن را به انتخابی ایده آل برای پوشش دهی چوب بدل می نماید.

استفاده از روغن ها با منشأ گیاهی مانند روغن دانه کتان به دلیل آلودگی زیست محیطی کمتر در سال های اخیر در صنعت رنگ چوب بسیار متداول شده است. گیاهی بودن روغن ها به این معنی است که امکان رشد کپک و قارچ در بستر آن به مرور زمان مهیا می گردد؛ بنابر این استفاده از پرایمر های ضد کپک و قارچ قبل از استفاده از رنگ های پایه روغن چوب اهمیت بالایی دارد.

نکته مهم : در رنگ های پایه روغن زمان خشک شدن نسبتا طولانی آنهاست که از چند ساعت تا چند روز بسته به نوع پوشش طول می کشد.

پس از خشک شدن کامل رنگ می توان دست های بعدی رنگ یا پوشش های براق کننده نهایی مانند لاک ها و وارنیش ها را اجرا نمود تا به جلوه و جلای مورد نظر رسید.  روی رنگ های پایه روغن به هیچ عنوان نمی توان از رنگ یا پوشش های پایه آب استفاده نمود.

نمونه محصول :

رنگ پایه روغن کلبه و خانه چوبی

رنگ پایه روغن کلبه و خانه چوبی

رنگ پایه روغن کلبه و خانه چوبی بورماواکس بر پایه روغن، موم و رزین طبیعی تولید شده که دارای جلای طبیعی و نرمی مومی شکل بوده و مناسب استفاده در فضای خارج و داخل است. این محصول قابلیت رقیق شدن با حلال های پایه روغن (محصولات SOLVOIL) را دارد و به خوبی در بافت چوب و ترمووود نفوذ کرده و با ایجاد یک لایه محافظ با الاستیسیته بالا جلوه تزئینی زیبایی به سطح چوب می بخشد.

مزایای رنگ چوب پایه روغن :

⁃        پوشش دهی عالی و یکدست

⁃        آماده بودن برای اجرا

⁃        نفوذ عالی در بافت چوب

⁃        دوام و عمر بالا

⁃        امکان استفاده از لاک و وارنیش روی رنگ به عنوان پوشش نهایی

معایب رنگ چوب پایه روغن :

⁃        زمان خشک شدن زیاد

⁃        امکان رشد کپک و قارچ در رنگ های پایه روغن گیاهی

رنگ بندی چوب

چوب‌ها از گذشته ی دور تا به الان، به عنوان ماده ای مفید‌، مورد استفاده هایی گوناگونی مانند تیر، ستون، وسایل دکوری، ساخت عناصر دکوراسیون داخلی مثل مبلمان، میز تی وی و میز ناهار خوری، قرار گرفته اند. چوب‌ها در دکوراسیون داخلی و خارجی اماکن، رنگ بندی گوناگون و متنوعی دارند.

به طوری که این رنگ بندی متنوع و جذاب برای چوب، هارمونی شگفت انگیز را  در دکوراسیون به وجود می آورد.

رعایت ترکیب و هماهنگی اصولی رنگ‌ها، نورپردازی و چیدمان، از نکات مهم در طراحی و معماری چوب است.

رنگ‌های چوب طبیعی شامل رنگ‌های فندقی، کرمی، سرخ، عنابی، عسلی، کاکائویی، قهوه ای، خاکستری و خاکستری کاربنی، مشکی، زرشکی، زیتونی، گردویی، جگری، زرد کهربایی و سفید می‌شوند.

مرغوب ترین و زیباترین چوب در دنیا، چوب درخت گردوی سیاه است که این چوب با رنگ خیره کننده اش، دوام و استحکام بسیار بالایی دارد و درسراسر دنیا پرطرفدار است.

چوب درخت بلوط نیز رنگ‌های متنوع و زیبایی مثل رنگ طلایی، سفید و سرخ دارد. نکته ی بسیار جالبی که وجود دارد، این است که چوب به رنگ آهنی نیز وجود دارد. پرکاربرد ترین چوب‌ها با رنگ‌های خاصشان درسراسر دنیا، چوب راش گرجستانی، گردو، توسکا، افرا و بلوط هستند.

سوالات متداول :

بهترین جا برای خرید بهترین رنگ چوب آماده فروشگاهی است که در آن امکان تست رنگ چوب در محل وجود داشته باشد. بورماواکس کرج با بیش از ۱۳۵۰۰ کد محصول تخصصی در حوزه رنگ چوبی آماده ارائه مشاوره و خدمات تست رنگ چوب به مشتریان محترم است.
به کلیه رنگ هایی که به صورت خاص، برای ساختار چوب طراحی و تولید می شوند، رنگ مناسب چوب اطلاق می گردد. هیچگاه از رنگ های ساختمانی یا سایر رنگ ها نباید به عنوان رنگ چوب استفاده کرد.

جواب این سوال بستگی به نوع چوب، کاربرد آن و محل استفاده دارد. رنگ های پایه آب به دلیل عمق نفوذ بالاتر دارای مقاومت بهتری نسبت به شرایط محیطی هستند؛ همچنین دارای شفافیت بوده و زرد نمی شوند و قیمت پایین تری نسبت به رنگ های پایه روغن دارند؛ ولی ترمیم و تجدید کردن آنها با مشکلاتی همراه است و دارای سطح پوشش پایین تری نسبت به رنگ های پایه روغن هستند.

رنگ های پایه روغن دارای سطح پوشش بالاتر بوده و اجرای آنها راحت تر از رنگ های پایه آب است؛ همچنین به دلیل وجود حلال در فرمول آنها، ترمیم و تجدید کردن رنگ به دلیل حل شدن لایه قبلی در لایه جدید، راحت تر است ، در عوض رنگ های پایه روغن گران تر هستند، دارای زردی ذاتی روغن بوده و عمق نفوذ کمتری نسبت به رنگ های پایه آب دارند ، برای تصمیم گیری در خصوص انتخاب رنگ چوب پایه آب یا پایه روغن بایستی تمامی عوامل فوق را در نظر گرفت و سپس انتخاب بهینه را انجام داد.

رنگ های سبز ، خاکستری ها و سفیدها چندان مناسب نیستن در مقابل ، رنگ های گرم تر همانند : رنگ های نارنجی ، قهوه ای ، زنگ زده و قرمز رنگ های موثر تری هستند ، اما تن های عمیق تر این مدل رنگ ها جذابیت بیشتری دارند .

به طور کلی میتوان گفت که اگر سطح چوب آسیب ندیده باشد و دچار پوسیدگی و خرابی نشده باشد ، میتوانیم حتی بدون سنباده روی چوب را رنگ کنیم ، اما در غیر این صورت ابتدا باید سطح چوب را درست کنیم و بعد از آن چوب را رنگ کنیم ، در بخش نحوه رنگ آمیزی چوب در همین صفحه ، به صورت کامل توضیح داده ایم .

بله همانطور که رنگ هایی، مخصوص رنگ آمیزی چوب وجود دارد ، برخی اسپری ها است که میشود توسط آن چوب را رنگ کرد ، برای خرید اسپری رنگ چوب میتوانید از طریق سایت و فروشگاه تهران وود واقع در کرج اقدام به خرید محصول کنید .

امروزه تنوع بسیار زیادی در رنگ و پوشش های طبیعی چوب وجود دارد ، یکی از برند های خوب رنگ چوب در تولید رنگ برای چوب بورماواکس ایتالیا می باشد ، شما میتوانید رنگ چوب ها را با کاربردها ، ویژگی ها و موارد استفاده در صفحه خودشان مطالعه کنید و هر کدام از این رنگ ها را که مطابق با کاربرد چوب شما در فضای داخل یا خارج بود را انتخاب کنید و برای قیمت هم در واتس آپ پیام دهید .

جواب این سوال این است که باید قبل از هر گونه رنگ آمیزی سطح چوب را برای رنگ کردن آماده کنیم ، مخصوصا در حالتی که چوب به صورت خام نیست و قبلا بر روی آن پوشش رنگی یا غیر رنگی زده شده است ، یا ترک و پوسته شدنی دارد باید آماده سازی شود و بعد بر روی آن به راحتی با محصولات رنگ چوب بورماواکس ایتالیا رنگ آمیزی شود .

تقریباً تمام پوشش های چوب بین عموم مردم با نام رنگ چوب شناخته می شوند اما در واقعیت رنگ چوب تنها یک دسته از پوشش های چوب است ، رنگ چوب پوششی است که علاوه بر محافظت و بالا بردن مقاومت چوب همچنین شفاف تر کردن چوب دارای طیف رنگ های مختلفی است  ، که این طیف از رنگ ها جای رنگ طبیعی چوب را می گیرند .

اما دسته بندی های دیگر پوشش های چوب که آنها هم در بین عموم به اسم رنگ چوب شناخته می شود ، مانند روغن های چوب این دسته از پوشش ها بی رنگ هستند و رنگ طبیعی چوب را حفظ میکند ، فقط خاصیت محافظت از چوب و شفاف کردن چوب را دارند با این تفاوت که رنگ طبیعی چوب را حفظ میکند .

جواب این سوال در ویدیو زیر است ، ما در این ویدیو به شما یاد می دهیم که چطور چوب موردنظرتان را رنگ کنید . برای تماشا ویدیو اینجا کلیک کنید .

در ابتدا باید بدانید که انتخاب رنگ به چند عامل مهم بستگی دارد ، گزینه های اول در انتخاب رنگ نوع سازه شما که قصد رنگ آن را دارید می باشد ، گزینه دوم در انتخاب رنگ آب و هوایی ، شرایط دما و شرایط سایش و گزینه دیگر هم سلیقه شما در انتخاب اینکه کدام از رنگ ها بیشتر مورد پسند تان دست می باشد موارد دیگری هم در انتخاب رنگ وجود دارد اما مهمترین مسئله برای انتخاب رنگ همین چند مورد می باشد .

یکی دیگر از موارد و دسته‌ها در حوزه رنگ چوب لاک الکل می باشد ، لاک الکل همانگونه که از اسمش مشخص است ، ترکیبی از لاک و الکل است ، لاک الکل قدرت جلا بخشی خوبی برای چوب دارد ، اما لاک الکل مقاومت خیلی زیادی در برابر حرارت و اسیدها ندارد ، روش اجرای لاک الکل بر روی چوب راحت و ساده است و حتی با یک دستمال هم میشود چوب را رنگ آمیزی کرد ، از بهترین لاک های الکل لاک شلاک می توان اشاره داشت ، که در رنگ های روشن و رنگ های زرد و نارنجی در بازار موجود هستند .

این دسته از رنگ های چوب تنوع زیادی دارد ، که می توان سلیقه ای کارکرد و انواع چوب را با هر طیفه رنگی که می خواهیم رنگ آمیزی کنیم ، این دست از رنگ هم نیاز به دانش و توانایی خاصی در رنگ کردن چوب ندارد و فرایند خیلی ساده و راحتی است ، که شما باید با سمباده هر رنگ دکوراتیوی که میخواهید را بر سطح چوب رنگ آمیزی کنید ، روغن طبیعی گروه دیگر از روغن ها روغنهای طبیعی هستند این دست از روغن ها با روغن های گیاهی متفاوت می باشند .

دسته دیگر از محصولات رنگ روغنی باشد که البته این دسته مربوط به به صنعت فلز می باشد و طبیعتا ما محصولی برای عرضه رنگ روغنی نداریم ، اما از آنجا که رنگ روغنی قیمت ارزان تری دارد متاسفانه برخی از افراد برای چوب هم استفاده می کند زیرا هم قیمتش ارزان است و هم استفاده از آن آسان است ، اما چیزی که مشخص است این است که رنگ روغنی بواسطه موادی که دارد مناسب فلزات است ، نه مناسب چوب ، بنابراین نباید انتظار این را داشت که اثر خیلی خوبی بر روی چوب داشته باشد ، همانگونه که گفتیم از رنگ روغنی تنها به خاطر ارزانی و راحتی در استفاده و کمبود تجربه استفاده میشود . نه اثر خیلی مثبتی که قرار است بر روی چوب بگذارد .

اما به یک دسته از بهترین و جدیدترین گروه از رنگهای چوب یعنی روغن های گیاهی مخصوص چوب می رسیم ، این دسته از بهترین رنگ های چوب را درون خودش ، جای داده است و علت آن هم ویژگی هایی است که رنگهای مخصوص چوب دارن که مهمترین هایش ، نداشتن ضرر برای سلامتی انسان ها ، سرعت بالا در خشک شدن و اجرا بر روی چوب و سادگی در اجرا برخی از عواملی هستند روغنهای گیاهی چوب دارند .

شما میتوانید با استفاده از روغن های گیاهی به راحتی طیف گسترده ای از انواع رنگ های مد نظرتان را بر روی چوب استفاده کنید ، از آنجا که خیلی از محصولات چوبی دائم در تماس و دسترس ما می باشند این روغن ها به سلامتی آسیبی وارد نمی کند و برای استفاده در انواع کف پوش ها ، نماهای چوبی و محصولات چوبی مفید هستند .

این روغن ها که نسل جدیدی از روغن چوب هستند با توجه به ویژگی هایی که دارند ، روز به روز از محبوبیت بیشتری برخوردار می شوند و شناخت بیشتری که مردم از ویژگی‌های مثبت این محصول به دست می آورند شاید در آینده بیشترین سهم را از بازار به دست بیاورد ، شما با استفاده از رنگ های گیاهی نیاز به دانش و تجربه خاصی در استفاده از رنگ کردن چوب ندارین ، و به راحتی می توانید انواع سازه ها را رنگ آمیزی کنید ، این محصول جلوی خطرات رنگ های شیمیایی مثله ابتلا به سرطان را از ما می گیرد .

خصوصیات و ویژگی های این رنگ چوب ها شامل : شفافیت ، چسبندگی ، انعطاف پذیری ، سمباده خوری دارد .اگر به دنبال این هستید که به سرویس‌های چوبی تان ، انواع مبل و صندلی ، و وسایل چوبی دیگر مانند میز ناهار خوری ، وسایل و تجهیزات دکوری مانند مجسمه ها کیفیت و زیبایی ظاهری بیشتری ببخشید از این دست رنگ چوب ها استفاده بفرمایید .

ما باید با توجه به نوع چوب و کاربردی که چوب دارد و فضای اطرافش بهترین رنگ چوب را استفاده کنیم که میتواند رنگ های گرم مانند رنگ های قهوه ای تیره و روشن و دیگر رنگ ها باشد .

اما اگر به دنبال این هستید تا متوجه شوید در بین محصولات رنگ چوب کدام محصول بهترین رنگ چوب است ، ما لیست بهترین رنگهای روز بورماواکس ایتالیا را در سایت خدمتتان معرفی کرده ایم که میتوانید با توجه با مطالعه مشخصات هر رنگ چوب مطابق با نوع چوب ، کاربرد چوب و فضایی که چوب در آن قرار میگیرد چوب را انتخاب کنید .

چوب های خاکستری با رنگ خنثی ای که دارند در بین کسانیکه خانه مدرن دارند بسیار محبوب و آرامش بخش میباشد ، همچنین دیگر رنگ های روشن هم مانند : رنگ های سفید و رنگ های عسلی ، بلوند رنگ و … هم از رنگ های محبوب برای چوب هستند .

بعد از چندین سال که بیشتر رنگ های خاکستری ، تیره و سفید محبوبیت داشتن ، اکنون نوبت به رنگ های روشن و گرم طبیعی در کانون توجه قرار دارند ، روکش های چوبی روشن در همه جای دنیا مرسوم هستند و وقتی که این رنگها با رنگهای تیره مانند : رنگهای مشکی و سرمه ای ترکیب میشوند ، جلوه بسیار زیبایی به چوب میبخشند .

چوب‌های به رنگ سفید در گذر زمان رنگ آن‌ها به رنگ زرد تغییر می‌کند و شفافیت و سفیدی اولیه ی خود را از دست می‌دهند. عامل اصلی این تغییر رنگ، آلودگی و لایه چربی ای است که بر روی بافت چوب قرار می‌گیرد. همچنین گرما و حرارت نیز در این تغییر رنگ، نقش دارد. به همین دلیل اگر چوب بکار رفته در وسایل منزل، در کنار شوفاژ و بخاری قرار بگیرد، در گذر زمان زرد رنگ می‌شود. همچنین اگر چوب‌های کابینت‌ آشپزخانه در کنار گاز و فر باشند، زودتر زرد می‌شوند.

در کنار این عوامل، تابش مستقیم نور آفتاب نیز سرعت زرد شدن وسایل چوبی را بیشتر می‌کند. بنابراین بهتر از از پرده های ضخیم برای پنجره ها استفاده شود تا مانع تابش مستقیم نور خورشید به چوب شود.

البته هرچه کیفیت و جنس چوب بالاتر باشد، دیرتر رنگ چوب زرد می‌شود. همچنین تمیز کردن غیر اصولی با کمک مواد شیمیایی بسیار قوی و نامرغوب پوشش چوب نیز منجر به زرد شدن هرچه سریعتر رنگ چوب می‌شود و بافت چوب استحکام اصلی خود را از دست می‌دهد.

امروزه با توجه به نوع چوب و کاربرد آن، انواع مختلفی رنگ چوب وجود دارد که باید از مناسب ترین رنگ چوب استفاده کرد. رنگ چوب فوری از مواد شیمیایی ای ساخته شده است و خیلی سریع جذب بافت چوب می‌شود. از رنگ فوری در رنگ زدن وسایل چوبی مثل مبلمان و وسایل تزئینی استفاده می‌شود. رنگ‌های روغنی نیز غالبا از مواد شیمیایی تشکیل شده اند و از آن‌ها برای رنگ زدن سطوح چوبی و فلزی و دیوارهای گچی استفاده می‌شود.

از روغن‌های گیاهی نیز به عنوان رنگ چوب، برای پوشش دهی به بافت چوب استفاده می‌شود. این رنگ چوب هیچ گونه محدودیتی ندارد و می‌توان از آن برای رنگ زدن انواع مختلف سازه های چوبی استفاده کرد.‌ در صنعت چوب، از لاک الکل نیز به عنوان رنگ چوب استفاده می‌شود. از لاک الکل در مرحله ی نهایی رنگ چوب برای افزایش زیبایی و جلای چوب استفاده می‌شود.

یکی از ویژه ترین رنگ‌های چوب که از آن به عنوان رنگ تزئینی در وسایل چوبی استفاده می‌شود، رنگ چوب دکوراتیو است. از رنگ چوب دکوراتیو در رنگ زدن سازه های چوبی کوچک و تزئینی مثل خوشنویسی، سازه های سیمانی و گچی استفاده می‌شود.

انتخاب رنگ‌های مخصوص چوب به شرایط آب و هوایی، نوع سازه، نوع سلیقه و غیره بستگی دارد. هیچ گاه نباید از رنگ‌های ساختمانی و یا دیگر رنگ‌ها، به عنوان رنگ چوب استفاده کرد. رنگ‌های مخصوص چوب مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها کاربرد مختص به خود را دارند.

به عنوان مثال، یکی از رنگ چوب‌هایی که از آن برای اشباع منافذ چوب استفاده می‌شود، سیلر است. سیلر پرزهای و الیاف ریز بر روی سطوح چوب را از بین می‌برد و چوب را یکدست می‌کند. از رنگ شفاف کیلر نیز بعد از رنگ سیلر برای پوشش دهی به چوب استفاده می‌شود.

نوع دیگری از رنگ چوب، رنگ فوری است که چسبندگی، براقیت، انعطاف پذیری و دوام بالایی دارد و برای رنگ زدن ساز های چوبی بسیار پرکاربرد است. لاک الکل نیز نوع دیکر از رنگ‌های مخصوص چوب است که خیلی سریع خشک می‌شود و با نفوذ به درون بافت چوب، دوام و استحکام بافت چوب را بیشتر می‌کند.‌

یکی از بادوام ترین رنگ‌های مخصوص چوب برای افزایش دوام و استحکام پوشش چوب، رنگ پلی اورتان است. رنگ پلی اورتان در دو مدل بر پایه ی آب و روغن در بازار یافت می‌شود. روش استفاده از این رنگ چوب، بسیار ساده است.

امروزه برای جلا دادن و زیبایی و استحکام بخشیدن به چوب، از رنگ‌های مخصوص چوب استفاده می‌شود. انتخاب و خرید رنگ مخصوص چوب، فرایندی مهم است. زیرا رنگ چوب‌های متنوعی در بازار وجود دارد و هرکدام از آن‌ها، کاربرد مختص به خود را دارند.

خریداران در هنگام خرید رنگ مخصوص چوب با مراجعه به سایت ها و فروشگاه های اینترنتی‌، باید براساس سلیقه ی خود، به یک سری فاکتورها و عوامل مثل نوع چوب، نوع سازه ی چوبی، کیفیت و قیمت رنگ چوب و غیره توجه کنند.

خریداران رنگ چوب می‌توانند برای خرید و آشنایی با انواع رنگ چوب، به فروشگاه ها و سایت‌های اینترنتی معتبر مراجعه کنند. خرید آنلاین رنگ چوب به مشتریان این امکان را می‌دهد تا سریعتر بتوانند به ویژگی ها و اطلاعات و قیمت رنگ چوب پی ببرند و بتوانند مناسب ترین، پرکاربردترین و بهترین رنگ چوب را خریداری نمایند.

فروش انواع رنگ چوب به دو صورت حضوری ( با مراجعه مشتریان به بازارها ) و آنلاین ( از طریق سایت‌های فروشگاهی ) صورت می گیرد. با بررسی یک سری کاتالوگ ها، می توان رنگ چوب هماهنگ با اشیای داخلی خانه را با بهترین قیمت و کیفیت ممکن، انتخاب کرد تا زیبایی منزل شما را دوچندان کند.

رنگ زرد چوب مربوط به یک ماده شیمیایی که داخل چوب وجود داره، به اسم طنین تو بعضی از درختان کمتره تو بعضی از درختان این طنین بیشتره، همون ماده ای که در واقع توی برگ های چای هم وجود داره و رنگ قهوه ای سوخته رو به چای میده.

این مورد تو بعضی از درختان کمتر و در بعضی از درختا زیاده ، به طور مثال در درخت کاج و چوب های روشن زردی کمتری هست و برعکس در چوب های تیره رنگ، مثل چوب گردو و چوب های دیگه بیشتره.

نکته اینجاست که هر رنگی که شما روی چوب میزنید بعد از مدتی این طنین داخل چوب، از داخل بافت های چوب و آرام آرام به سطح چوب میاد و خوده سطح چوب را زرد میکند.

خیر، زیرا رنگ های چوب مختلفی وجود دارند که هر کدام از آنها دارای کاربرد و عملکرد ویژه خود هستند.‌ همچنین رنگ چوب می بایست بر اساس شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه، نوع سازه چوبی و… انتخاب شود تا بتواند به درستی از چوب محافظت کند.

تفاوت اصلی این دو نوع رنگ را باید در این موضوع دانست که رنگ گره نما چون شفاف و بی رنگ است، باعث برجسته کردن نقش و نگار طبیعی چوب می شود، اما رنگ پوششی به صورت یک لایه رنگ است و آن را محو کرده و می پوشاند.

رنگ چوب آماده

رنگ چوب ژله ای

در قرون وسطی نجاران قدیمی آن دوره از روش های مختلفی برای ساخت رنگ چوب استفاده می کردند. یکی از این روشها قرار دادن میخ آهنی در سرکه انگور بود.

با گذشت زمان، آهن درون سرکه کاملا اکسید شده و ترکیبی با رنگ قرمز و قهوه ای حاصل می شد که این نجاران سنتی از آن به عنوان رنگ برای پوشش دهی چوب استفاده می کردند.

صنعت رنگ چوب از آن دوره تا امروز دچار تحولات و نو آوری های شگرفی شده که رنگ های ژله ای چوب به روز ترین آنهاست. در رنگ های ژله ای چوب از ماده ای ژله ای با ویزکوزیته بالا به عنوان ماده حامل یا حلال استفاده می شود.

رنگ ژله ای به دلیل گرانروی بالا حالت چسبناکی دارد که وقتی روی چوب اعمال می شود به هیچ عنوان روی سطح چوب شره یا حرکت نمی کند و برای سطوح عمودی و یا سطوح خلاف جاذبه زمین مانند زیر سقف ها بسیار مناسب است چون زمان جذب رنگ توسط چوب را در اختیار اجرا کننده قرار می دهد.

البته خشک شدن این نوع رنگ ها نیز زمان زیادی می برد که هم مزیت است و هم عیب. به طور کلی غلظت بالای رنگ های ژله ای اجازه نفوذ کامل آنها در بافت چوب را نمی دهند و به همین دلیل عمر این رنگ ها پایین است و زود تر نیاز به تجدید پیدا می کنند.

به دلیل همین غلظت زیاد رنگ های فوق قابل اجرا با اسپری یا پیستوله به صورت پاششی نیستند و اجرای آنها فقط به صورت دستی و با مهارت و دقت بالا ممکن است.

مزایای رنگ چوب ژله ای :

⁃        شره نکردن

⁃        امکان استفاده در حالت عمودی و خلاف جهت جاذبه

⁃        عدم نیاز به سنباده کاری و آماده‌سازی چوب قبل از اجرا

⁃        پنهان شدن لکه هاو عیوب زیر لایه رنگ ژله ای

معایب رنگ چوب ژله ای :

⁃        زمان خشک شدن بسیار زیاد

⁃        عدم نفوذ کافی در بافت چوب

⁃        دوام نسبتا پایین

⁃        عدم امکان اجرا با اسپری یا پیستوله

جوهر رنگ پایه آب

جوهر رنگ پایه آب

جوهر رنگ پایه آب

جوهر رنگ ها عمدتاً به صورت پودر جامد یا محلول در استون یا الکل عرضه می شوند که به دلیل غلظت بالای رنگ در آنها حتما بایستی با آب یا الکل رقیق شده و بعد استفاده شوند.

از لحاظ نوع پوشش، جوهر رنگ ها در دسته رنگ های گره نما یا موج نما طبقه‌بندی می شوند و گره و نقش و نگار چوب از زیر جوهر رنگ پیداست. کاربرد جوهر رنگ با توجه به تنوع رنگی بالا، برای دادن رنگ مایه مورد نظر به چوب است.

همچنین می توان جوهر رنگ را برای به دست آوردن فام رنگی مورد نظر به انواع رنگ پایه آب یا پایه روغن چوب اضافه یا با آن ترکیب کرد. البته ترکیب کردن و به دست آوردن فام رنگی نیاز به تجربه و مهارت فنی دارد.

مزایای جوهر رنگ :

⁃        تنوع بسیار بالا

⁃        نمایان بودن نقش و نگار چوب

⁃        قابلیت ترکیب با انواع رنگ چوب

معایب جوهر رنگ :

⁃        نداشتن مقاومت در برابر اشعه فرابنفش خورشید UV

⁃        نداشتن مقاومت در برابر نفوذ آب

⁃        نیاز به مهارت حرفه ای برای اجرا

لاک الکل

لاک الکل

لاک الکل یکی از قدیمی ترین پوشش های متداول برای جلا دهی و رنگ آمیزی چوب است. لاک الکل در واقع نوعی صمغ است که از ترشحات نوعی حشره به نام : Kerria Lacca که بومی هندوستان و جنوب شرقی آسیاست به دست می آید.

این صمغ پس از فرآوری به صورت پوسته های لاک عرضه می شود که با حل شدن در ترکیبی از الکل و سایر حلال ها به صورت محلول لاک الکل آماده استفاده می گردد.

لایه لاک الکل اجرا شده روی چوب بسیار نازک است و به سرعت خشک می گردد. این خاصیت باعث می شود که بتوان تعداد لایه های زیادی از لاک الکل را در زمان کم روی چوب اجرا کرد. تعداد زیاد این لایه ها در نهایت باعث ایجاد یک بافت شیشه ای براق و دارای جلای بسیار زیبا روی چوب می گردد؛

البته ترکیب کردن و آماده کردن لاک الکل حتما نیاز به تجربه و مهارت دارد. محلول لاک الکل رقیق است و امکان شره کردن آن حین اجرا وجود دارد و با توجه به زمان کم برای خشک شدن، اجرای آن مستلزم داشتن مهارت حرفه ای است.

مزایای لاک الکل :

⁃        نفوذ عالی در بافت چوب

⁃        خشک شدن سریع

⁃        امکان اجرای لایه های زیاد روی چوب

معایب لاک الکل :

⁃        شره کردن حین اجرا

⁃        نیاز به آماده‌سازی و ترکیب

⁃        نیاز به تجربه و مهارت برای اجرا

وارنیش ها عمدتا ترکیبی از حلال های روغنی، روغن، رزین، واکس

وارنیش ها

وارنیش ها عمدتا ترکیبی از حلال های روغنی، روغن، رزین، واکس، و سایر افزودنیها هستند. انواع کیلر، پلی استر، پلی اورتان و … در دسته وارنیش ها قرار می گیرند.

وارنیش ها عموماً بی رنگ هستند و بسته به نوع کاربرد براقیت آنها قابل انتخاب است و در حالت های مات عمیق، مات، نیمه براق، براق و سوپر براق عرضه می شوند. وارنیش ها دیر خشک می شوند، دارای سختی سطحی بالا هستند و در برابر نفوذ آب بسیار مقاومند؛

ولی برخی از آنها به مرور زمان تغییر رنگ می دهند (معمولا زرد می شوند). وارنیش ها را می توان با قلم مو، غلتک یا پیستوله یک یا چند لایه روی سطح چوب اجرا کرد و حاصل کار یک لایه یکدست و متراکم با صافی سطح عالیست که با حفظ نمودن جلوه طبیعی چوب از آن در برابر خط و خش، نفوذ آب، کثیف شدن، اشعه UV و سایر آسیب ها محافظت می کند.

مزایای وارنیش ها :

⁃        محافظت از چوب

⁃        مقاوم به نفوذ آب

⁃        اجرای آسان با قلم مو و غلتک

معایب وارنیش ها :

⁃        امکان تشکیل حباب در لایه به وجود آمده

⁃        تغییر رنگ در طول زمان

لوگو تهران وود

برخی از پرسش و پاسخ های شما :

سؤال :
چه رنگ هایی برای اسباب بازی چوبی مناسبند ؟
جواب :

با توجه به آسیب پذیر بودن پوست بدن کودکان و نوزادان و همچنین امکان تماس اسباب بازی ها با دهان کودکان و به خصوص در مورد نوزادان، رنگ و پوشش هایی که برای اسباب بازی و بخصوص اسباب بازی چوبی به کار می رود از اهمیت و حساسیت ویژه ای برخوردار است.

برخی از سوالاتی که قبلا پرسیده شده

برخی از سوالاتی که قبلا پرسیده شده

مهم ترین و اساسی ترین موضوع در خصوص این رنگ ها بهداشتی بودن آن است؛ به این معنی که در اثر تماس با پوست یا حتی دهان کودکان و نوزادان، سلامت آنها را تهدید نکند.

برای اطمینان از این موضوع در اتحادیه اروپا کلیه رنگ ها و مواد شیمیایی مورد استفاده در اسباب بازی ها، از لحاظ وجود مواد شیمیایی سمی، فلزات سنگین و مواد رادیو اکتیو سنجیده می شوند.

به همین منظور استانداردی تحت شماره EN71-3 تدوین شده و کلیه رنگ ها و مواد شیمیایی مورد استفاده در فضاهای مسکونی، اداری و به ویژه مصنوعات و اسباب بازی های مرتبط با کودکان با آن سنجیده می شود.

در صورتی که رنگ چوب یا پوشش به کار رفته روی اسباب بازی دارای استاندارد فوق باشد، به آن معناست که محصول مورد نظر تهدیدی از لحاظ سلامت برای کودک ایجاد نمی کند.

کلیه رنگ، روغن و سایر پوشش های تخصصی چوب بورماواکس ایتالیا دارای استاندارد EN71-3 اروپا هستند و از لحاظ بهداشتی کاملا ایمن هستند و با اطمینان می توان از آنها برای اسباب بازی کودکان استفاده کرد.

سوال :
آیا روغن بی رنگی وجود دارد که مانع از زردی چوب بشود ؟

جواب :
کلیه روغن ها به واسطه ماهیت شیمیایی دارای زردی ماهوی هستند. شرکت های بزرگ تولید کننده رنگ چوب و محصولات وابسته با سنتز کردن و پالایش روغن تا حد زیادی میزان این زردی را کم می کنند؛

ولی در نهایت و به مرور زمان کلیه روغن های شیمیایی و گیاهی که روی چوب اعمال می گردند به زردی می گرایند. برای فرار از زرد شدن چوب بهتر است که از پوشش های پایه آب برای محافظت از چوب استفاده شود.

این پوشش ها در اکثر موارد از روغن ها مقاوم تر بوده و بسیار شفاف هستند و بدون اینکه تغییر رنگی در چوب ایجاد کنند، دارای میزان براقیت قابل انتخاب هستند که هر سلیقه ای را جذب خود خواهند کرد.

لاک های پایه آب تک جزئی و دو جزئی بورماواکس ایتالیا با میزان براقیت قابل انتخاب و مقاومت بسیار عالی در برابر خراش و نفوذ آب از محصولات ایده آل برای پوشش دهی و محافظت از چوب هستند که به هیچ عنوان زرد نمی شوند.

شما هم میتوانید هر سؤال جزئی یا تخصصی که در زمینه رنگ چوب دارین در قسمت کامنتها یا در واتس آپ بپرسین.

رنگ چوب مخصوص

تهران وود عرضه کننده رنگ چوب و نماینده بورماواکس

تهران وود نماینده و عرضه کننده انواع ترمووود و انواع رنگ چوب آماده ایرانی و خارجی ، در خدمت شما است برای قبول سفارشات مشتریان عزیز درحجم‌های متفاوت است. برای مشاوره رایگان تماس بگیرید.

تماس : 09353234811 📞

چه رنگی برای چوب مناسب است ؟

انتخاب رنگ مناسب برای چوب بسیار مهم و با اهمیت است به چند دلیل : 1. از لحاظ اقتصادی 2. از لحاظ کاربرد و تاثیر مناسب بر روی چوب 3. محافظت خوب از چوب و موارد دیگر .

انتخاب رنگ مناسب برای چوب کار سختی نیست، در صورتی که شما ۳ موردی که در ادامه میگیم رو بخوبی بررسی کنید، با ما همراه باشید تا به یکی از پرتکرارترین سوالات در زمینه رنگ چوب یعنی ( چه نوع رنگی برای چوب مناسب است )به صورت کامل و علمی پاسخ بدیم .

انتخاب رنگ مناسب چوب

خلاصه : برای انتخاب مناسب ترین رنگ چوب سه نکته و حالت را باید در نظر گرفت : 1. نوع چوب (چوب گردو ، چوب کاج ، چوب راش و …) 2. کاربرد چوب برای استفاده 3. اهمیت محصول و وسیله چوبی.

با در نظر گرفتن و دسته بندی کردن وسیله جوبی طبق این سه حالت تعیین میکنه که از چه رنگ چوبی و چه قیمتی استفاده کنیم ، با در نظر گرفتن این موارد و گرفتن مشاوره درست میتوانیم مناسب ترین و بهترین رنگ و پوشش مورد نظرمان را انتخاب کنیم.

بهترین رنگ برای چوب

بهترین رنگ برای چوب

بهترین رنگ برای چوب

رنگ برای چوب : برای اینکه بدانیم چه رنگی مناسب چوب است و کدام رنگ را برای چوبمان استفاده کنیم ، در مرحله اول باید بدانیم که نوع چوبی که داریم استفاده میکنیم و قصد رنگ کردنش را داریم چه چوبی است و چه کاربردی دارد ، بنابراین در ابتدا باید نوع چوب را بشناسیم و بعد به دنبال رنگ مناسب برای چوب باشیم ؛

به طور مثال آیا ساختار چوبی که قصد رنگ آن را دارین با چوب گردو ، چوب توسکا ، چوب جنگلی ، چوب کاج ، چوب ون یا زبان گنجشک ، چوب راش یا چوبه دیگه ای که معمولا این دست از چوب هایی که معرفی کردیم خدمتتانن چوب های پرکاربرد در صنعت چوب و موجود در بازار ایران هستند.

هر کدام از  این دست چوب ها مانند چوب گردو ، راش یا توسکا در برابر نفوذ رنگ ها یا پوشش هایی که میخواهیم برای این چوب ها اعمال بکنیم ، رفتار خاص خودشان را در برابر هر رنگی دارند ، بنابراین در درجه اول شناخت نوع چوب برای ما یا برای شما در انتخاب رنگ مهم و پر اهمیت است ، خوب پس برای قدم اول متوجه شوید که برای چه چوبی قصد خرید رنگ دارید.

در مرحله دوم باید بدانیم که کاربرد چوب مان چیه ؟

و ما چه انتظاری رو از آن چوب داریم ، به طور مثال قصد داریم :

  1. برای ساخت میز یا مبلمان از آن چوب ها استفاده کنیم ؟
  2. یا میخایم کابینت آشپزخانه درست کنیم ؟
  3. یا میخایم یک لیوان یا کاسه چوبی برای مصرف غذا درست کنیم و قاشق و چنگال چوبی بتراشیم ؟
  4. برای تراش جواهرات چوبی ؟
  5. یا برای استفاده به عنوان یک وسیله چوبی مانند : سینی سرو ، مصنوعات چوبی که به صورت دکوری استفاده میشن را استفاده کنیم ؟

به طور کلی هر نوع استفاده ای که ما از چوب داریم در واقع کاربرد چوب را برای ما به راحتی مشخص میکند و در دسته خاصه خودش قرار میگیرد ، مانند دسته : ظروف چوبی ، ظروف دکوری ، میز و مبلمان و …

رنگ آمیزی چوب

در مرحله سوم : باید کاربرد چوبمان را به صورت مشخص بدانیم

نکته : وقتی کاربرد چوب برایمان مشخص شد نکته دیگری که اهمیت داره اینکه اگر به طور مثال قصد ساخت ظروف چوبی را داریم آیا این ظروف چوبی را میخاهیم به عنوان یک ظرف غذا استفاده کنیم یا به عنوان یک وسیله ای دکوری مورد استفاده قرار دهیم.

اگر قصد استفاده از این ظروف های چوبی برای غذا را داریم ، آیا این ظروف قرار است برای رستوران استفاده بشه یا برای استفاده خونگی ساخته میشه ؟ آیا جهت سرو مایعات داغ و مواد غذایی داغ استفاده میشود یا برای استفاده از سرو غذاهای سرد استفاده میشود ؟

مثال دیگر : اگر به طور مثال قصد انتخاب رنگ برای صندلی و مبل های چوبی را داریم باید در نظر داشته باشیم که آیا آن صندلی و میز قراره که محیط منزل قرار بگیره یا در محیط دیگر در اینجا موردی که اهمیت داره اینکه چه اندازه تردد و فشار قرار است که بر روی صندلی قرار گرفته بشه ؛

بر فرض که صندلی قرار است نه در خانه بلکه در رستوران قرار بگیره حالا باید بدانیم که این صندلی ها در فضای داخلی رستوران استفاده میشوند یا در فضای بیرونی در محیط باز و زیره نور آفتاب و شرایط دیگر قرار میگیرد.

دانستن این موارد که خیلی چیزه سختو پیچیده ای نیست و فقط توضیحش کمی طول کشید ، اما به راحتی موجب میشود تا رنگ بهتری انتخاب کینیم.

همه مواردی که تا اینجا عرض کردیم برای انتخاب رنگ چوب و پوشش های که برای چوب استفاده میکنیم مهم و با اهمیت است که باید تمام این آیتم ها مانند نوع چوب و کاربرد چوب را در نظر بگیریم تا به راحتی و آسانی رنگ چوب مورد نظر را انتخاب کنیم.

مرحله چهارم در انتخاب رنگ چوب

مرحله بعدی در انتخاب رنگ چوب بحث قیمت رنگ چوب است ، از اینجا شروع کنیم هر محصول چوبی که تولید میشه یک نفع اقتصادی برای سازنده خواهد داشت ؛

مرحله چهارم در انتخاب رنگ چوب

مرحله چهارم در انتخاب
رنگ چوب

سؤال اینجاست که قیمتی که برای آن محصول قرار است تعیین بکنیم یک کالای لوکس و گران قیمته که در اینجا دسته ما برای انتخاب باز خواهد بود که هر رنگ و پوششی با هر قیمتی انتخاب کنیم یا برای آن محصول ما معذوریت های فروش داریم و قیمت رنگ چوب برایمان مهم است ؟

در اینجا این مسئله برای ما یک عامل تعیین کننده در انتخاب رنگ چوب خواهد بود ، که باید کابری وسیله چوبی را اولویت بندی کنیم.

استفاده از رنگ چوب در وسایل ارزان قیمت

ما باید طبق اولویت بندی رنگ و پوشش مورد نظرمان را انتخاب کنیم. نگران نباشید مثال میزنیم تا اگر متوجه این مورد نشدید یا کامل متوجه نشید بیشتر این مسئله برایتان باز شود ؛

بر فرض قصد داریم یک میزی را طراحی کنیم برای فضای بیرون با یک چوب خیلی ارزان مانند چوب روسی ، چوب روسی از کاج بدست می آید و همانگونه که مشخص است چوب کاج ارزان قیمت ترین چوب است که همه میتوانند بر روی این نوع چوب کار برکنند و برای تولید محصولات چوبی ارزان از این دست چوب ها استفاده میشود.

ادامه : بنابراین قصد تولید یک میز و صندلی خیلی ارزان قیمت را داریم ، که این میز و صندلی قراره که در فضای بیرون هم استفاده بشه نه در فضای داخلی و طبیعتا در فضای بیرون هم ما نور مستقیم خورشید را داریم که بر روی چوب تاثیر میگذارد ؛

در اینجا ما باید بدانیم که چه نوع پوششی برای این محصولات استفاده کنیم که هم رنگ مورد استفاده به حفظ میز و صندلی مان کمک مناسبی بکنه و هم خیلی قیمت تمام شده محصولمون رو بالا نبره.

پیشنهاد ما اینجا برای انتخاب رنگ برای همچین محصولی ، استفاده از رنگ های پای آب انتخاب بسیار خوبی است ، ویژگی های این دست رنگ ها این است که به صورت عمومی ارزان‌تر هستند و قیمت مناسبی دارند ؛

اما دوام کمتری به نسبت سایر رنگ ها و پوششش های گیاهی دارند و همچنین احتیاج به نگهداری بیشتری دارند و از همه ی اینها مهمتر اینکه ریکوت کردن یا تجدید کردنشان به نسبت رنگ های پای روغن سخت‌تر است.

رنگ ماسب چوب

علت این مورد هم به این خاطره که رنگ های پای آب یک بافت پلاستیکی را رزینشون بر روی سطح تشکیل میدهند که در این حالت برای اینکه رنگ مجدد بر روی چوب بخوره ، حتما باید سطح رو با سمباده ، خراش بدیم تا لایه ی رویی رنگ قبلی را تا حدودی از بین ببریم تا بتونیم رنگ جدیدی که بر روی چوب میزنیم ، بتونه با اون لایه ی قبلی رنگ به خوبی اتصال برقرار بکنه و ماندگار باشه ، در غیر این حالت رنگ پوسته خواهد کرد و ریخته میشه.

به همین خاطر و به دلیل همین محدودیت ها است که این دست از روغن ها ارزان هستند از لحاظ قیمتی ولی موردی که هست بحث نگهداری آنها باید به این شکل  صورت بگیرید.

در نتیجه ما میایم برای این محصولاتی که قصد تولید داریم از رنگ های پایه آب استفاده میکنیم که هم قیمت تمام شده محصولاتمان بالا نره و هم از چوب محافظت بشه و هم اینکه از لحاظ زیبایی های بسری نیز یک جلوه زیباتری را به میز و صندلی تولیدی بدهیم.

استفاده از رنگ چوبی در وسایل گران‌قیمت

در مثال بعدی ما با یک محصول گران‌قیمت تر طرف هستیم که از چوب گران تری مانند چوب گردو یا چوب ون استفاده شده ، مثل یک میز و صندلی دیگری که در منزلمان قرار دارد که و ما تصمیم داریم که بر روی این محصول پوشش قرار گرفته بشه ؛

در این شرایط به این دلیلی که چوب ارزش قیمتی زیادی دارد مهمه که از چه رنگ چوبی میخایم استفاده کنیم زیرا هر طوری که شده باید چوب حفظ بشه و سالیان سال استفاده بشه و حتی نسل در نسل هم استفاده بشه در خیلی موارد هست که این میز و صندلی ها واگزار میشه یا خرید و فروش میشه و بعضی وقت ها هر کدام از این محصولات یک اثر هنری خواهد شد.

اینجا خیلی قیمت تمام شده ارجعیت نداره بلکه چیزکه مهمه کیفیت و دوام هر چه بیشتره رنگ و پوشش های چوبی میباشد ، شاید شما هم به چشم از این دست از محصولات و وسایل های چوبی دیده باشید که عمر و دوام بسیار زیادی داشته باشد و در خانه یا حجره های قدیمی پدر بزرگها و مادربزرگها هنوز هم موجود و مورد استفاده باشد ، این دست از محصولات حتی برای شما هم کاربرد دارد.

این دست از کالا ها وسایل های چوبی که با یک کار اساسی برای استفاده در سالهای طولانی ساخته میشوند ، نیاز به محافظت حداکثری و بسیار زیاد دارد در این حالت دیگر بحث قیمت مطرح نیست بلکه چیزی که بیشترین اهمیت را دارد دوام پیدا کردن و بیشترین حالت محافظت از چوب است.

رنگ های پیشنهادی در این حالت به چند شکل میتواند باشد ، مانند استفاده از پرایمر ها  ، سیلر ها و رنگ های دیگر ، بر روی رنگ هم پوشش های خاص ضد خراش و ضد خش هم میباشد ، برای انتخاب رنگ در این نوع مصنوعات کار خیلی تخصصی تر است ، اگر نیاز به مشاوره و راهنمایی تخصصی داشتین به ما تماس بگیرید یا در واتس آپ پیام دهید.

چه چیزی رنگ چوب را از بین میبرد ؟

چه چیزی رنگ چوب را از بین میبرد ؟

علت از بین رفتن رنگ چوب نیاز به تحلیل و بررسی دارد به طور مثال باید بدانیم از آنجا که چوب کارایی های بسیار زیادی دارد و ما با یک اکوسیستم بزرگ روبرو هستم ، اول باید این را بدانیم که چوب در کجا استفاده شده است ؟ یه طور مثال اگر شما یک مجسمه چوبی را در کتابخانه منزلتان قرار داده اید ، طبیعتا این مجسمه چندان یا اصلا در معرض آسیب نیست ، هیچ آفتاب و نوری روی این مجسمه نیست و کسی هم به این مجسمه دست نمیزنه ، طبیعتا این محصول چوبی که در همچین محلی وجود دارد نباید حتی تا صد ها ساله دیگر هم اتفاقی برایش بی افتد.

بنابراین اینکه چه چیزی چوب را از بین میبره مهم ترین و اصلی ترین مواردی که ارتباط مستقیم با از بین رفتن رنگ چوب دارد ، محیط قرار گیری چوب و کاربرد خود چوب است.

این سوالی که از سوال های پرتکرار مشتریان و بازدیدکنندگان عزیزم هم است و ما سعی کردیم پاسخ دهیم باید کم جزئی تر و تخصصی تر پرسیده شود تا بتوان یک پاسخ درست و راهکار برای از بین نرفتن چوب و احیا چوب پیدا کرد ، مثالی که باید بزنیم این است که برای اینکه سوال درست تر و مشخص تر باشه باید اینطور بپرسیم .

آشنایی با انواع تهدیدات چوب که رنگ باید از آن محافظت کند

که مثلا در فضای بیرون چه چیزی باعث از بین رفتن چوب نما میشه ، در اینجا ما هم فضای قرار گیری چوب را درست میشناسیم و هم کاربرد چوب را مشخصا میشناسیم ، بنایراین میتوانیم جواب درستی هم برای سوالمان پیدا کنیم. جواب :

در مورد چوب نما تهدیه هاییکه برای چوب و رنگ چوب وجود داره در طبیعت یکی اشعه یو وی آفتاب (اشعه فرا بنفش) است ، این اشعه کاری که میکنه اینکه میاد ساختار چوب را از بین میبره و در نهایت موجب میشه که چوب به سمته خاکستری شدن حرکت کنه و اون رنگ طبیعی خود چوب را از بین میبره و در بافت داخل چوب هم بهآن شبکه سلولوزی چوب هم آسیب میزنه ، و در نهایت باعث میشه که چوب شروع به ترک خوردن بکند ،به طور مثال این بلایی است که از سمته اشعه یو وی خوردشید به سر چوب می آید.

مکانیزم از بین رفتن چوب توسط آب چگونه است ؟

مکانیزم از بین رفتن چوب توسط آب چگونه است ؟

تهدید دیگری که برای چوب های فضای خارجی وجود دارد نفوذ آب میباشد ، نفوذ آب به‌طور معمول در جاهایی اتفاق می افتد که ما بارارن داریم ، به طور مثال در طبیعت خشک و کویری یزد که شاید سالی یکبار بارش باران را شاهد باشیم در این گونه مناطق مسئله به نام تهدید آب مطرح نیست و نیازی هم به اقدامی برای جلوگیری از آسیب به چوب نیست ولی برعکس در شمال کشور و مناطق مرطوب و پربارش نفوذ آب به چوب به عنوان یک تهدید مطرح میشود.

مکانیزم از بین رفتن چوب توسط آب چگونه است ؟

مکانیزم از بین رفتن چوب توسط آب به این شکل میباشد که آب وارد خلل و فرج بافت های چوب میشه و یک محیط مرطوبی را در آنجا به‌وجود می آورد که با بوجود آمدن این محیط مرطوب در چوب چند اتفاق می افته در اثر وجود این رطوبت در داخل چوب یکی اینکه چوب شروع میکنه به دفرمه شدن چوب و به مرور فرم طبیعی و اولیه خودش را از دست میده ، چون آب که وارد بافت های چوب نفوذ میکنه بافت ها مقداری حجیم تر میشوند ک اصطلاحا میگن چوب باد کرده.

اتفاق دیگری که میتواند برای چوب رخ دهد مخصوص جاهای است که زمستان سردی دارد وقتی آب داخل چوب نفوذ میکنه ، آب در درون چوب یخ میزنه طبیعتا یخ حجم بیشتری را در آب ایجاد میکند و موجب میشود چوب هم حجم بیشتری پیدا کند و در این حالت بافت های چب از داخل ترکیده میشود که موجب ترک در چوب شده و در نهایت باعث متلاشی شدن چوب میشود ؛

تاثیر سومی که آب بر روی چوب میگذارد این است که بستری را فراهم میکند برای رشد انواع قارچ ها ، کپک ها ، باکتری ها و یکسری حشرات چوب خوار مانند موریانه و انواع و اقسام حشرات دیگر که به دنبال مواد غذایی که درون شیره چوب وجود دارد هستند و با آبی که در درون چوب نفوذ کرده است یک ماده مورد پسند و خوشمزه بوجود می آید برای حشرات همچنین ماده غذایی میشود برای رشد قارچ ها و کپک ها.

باز هم به مرور زمان این عامل علاوه بر اینکه به مرور چهره خیلی زشتی به چوب میبخشد زیرا اینها یا معمولا رنگ های قهوه ای سوخته یا سیاه دارند که به‌صورت لکه ای بر روی چوب دیده میشوند ، و دراین وضعیت است که یک حالت خیلی زشتی را چوب پیدا میکند ؛

بنابراین در مرحله اول چهره بصری چوب از بین میرود و در مرحله بعدی حمله به ساختار چوب اتفاق می افتد ، و ساختار چوب به مرور شروع میکنه به متلاشی شدن و از بین رفتن خود چوب.

رنگ چوب تهران وود

باز در فضای خارجی تهدید های دیگری هم وجود دارد چون کاربرد های چوب بسیار متنوع است و همانگونه که در ابتدا هم گفته شد یک عامل مهم برای تشخیص علت از بین رفتن چوب کاربرد چوب و فضایی است که چوب در آن فضا مورد استفاده قرار میگیرد ، اما ما سعی میکنم چند نمونه از مهم ترین تهدید های چوب را خدمتتان معرفی کنیم.

نفوذ آب در چوب فضای خارج چطور باعث از بین رفتن رنگ چوب میشود ؟

تا اینجا چند نمونه را گفتیم ، یک نمونه دیگر از تهدید های چوب در فضای خارجی چوب محیط های خاص تر هم داریم مانند دور استخر ها ، در دور استخر ها ما دو تهدید جدید برای چوب داریم مانند:

نفوذ آب و ماندن آب بر روی چوب ، این مرور زمانیکه چوبیکه در نما بکار میره ، در این محیط مدت زمانی که طول میکشه تا چوب در اثر کپک و قارچ و پوسیدگی از بین بره بسیار زودتر اتفاق می افته و به یک دهم آن زمان میرسه ، به طور مثال اگر که چوب در فضای بیرون ۵ سال طول بکشه که در اثر کپک و قارچ و نفوذ آب از بین بره در محیط دور استخر زمان کمتری میشه مثلا شش ماه بنابراین محافظ از چوب حساس تر و جدی تر میشود.

مواردی که گفته شد تهدیدات برای خوده چوب و البته برای رنگ چوب هم تهدید محسوب میشه یعنی این تهدیدات اول رنگ چوب رو از بین میبره بعد در نهایت موجب از بین رفتن چوب و متلاشی شدن چوب خواهد شد ؛

در فضای خارجی بزرگ‌ترین تهدیدی که وجود داره برای رنگ آفتاب است، در یک سری دیگر از محیط های فضای خارجی در جاهایکه کف کار شده یعنی کف هایکه روی آن ها راه میرن ، یک تهدید دیگری هم داریم به نام سایش اینجا بحث سایشم هست.

سایش چرا تهدید چوب محسوب میشه ؟

به این خاطر که مقاومت فیزیکی چوب را در هم میشکونه و در نهایت باعث از بین رفتن چوب میشه.

سایش چرا تهدید چوب محسوب میشه ؟

سایش چرا تهدید چوب محسوب میشه ؟

ما در فضای خارخی چوب را در کف پیشنهاد نمیکنیم اصلا که استفاده بشه زیرا تاثیر سایش به چوب بسیار جدی هست و ترکیبش با دیگر تعدیدات محیطی مانند uv و آبی که در محیط بیرون وجود داره خیلی به سرعت چوب را از بین میبره و ما باید هر شش ماه یک بار رنگ مونو تجدید کنیم ، مسئله دیگری که وجود داره اینکه رنگ چوب باید از بین بره ! چرا ؟

چون ما چوب رو رنگ میزنیم تا رنگ رو فدای چوب بکنیم ، اینطور نیست که ما برای محافظت و ماندگاری چوب را رنگ بزنیم بعد چوب در اثر تهدیدات مختلفی که وجود دارد مثله : سایش ، اشعه uv ، نفوذ آب و … چوب از بین بره ولی رنگ همچنان سالم بمانه.

زمانی که رنگ چوب سالم میمونه ولی چوب از بین میره !

به طور مثال در یکی از پروژه هایی که انجام داده بودیم قرار شده بود که یک در ویلایی که حدود سی سال پیش کار شده بود را رنگ بزنیم ؛

مشاهده کردیم که در کهنه شده بود اما رنگ بر روی در سالم بود اما وقتی انگشت رو که روی در میزدیم لایه های رنگ ریخته میشد و تا داخل چوب هم فرو میرفت به این خاطر که موریانه ها تمام فضای داخلی چوب را خورده بودن و در هم تیکه تیکه در حال پودر شدن بود.

اینجا به طور مثال جایی است که چوب فدای رنگ شده ، یعنی رنگ چوب و لایه رنگ خیلی قوی و محکم بوده اما به صورت اصولی و درست بر روی چوب انجام نشده ، بنابراین موجب شده که رنگ به درستی نتونه وظیفه اصلیش که محفاظت از چوب است رو درست انجام بده.

بنابراین وظیفه رنگ چوب محافظت از چوبه در واقع خودش باید به مرور زمان از بین بره اما نزاره که آسیبی به چوب وارد بشه ، البته این به آن معنا نیست که هر چند ماه یک بار شما باید چوب را رنگ بزنید خیز مثلا ۵ سال یکبار یا ده سال یا حتس ۲۰ سال یک بار بستگی به مواردی که گفته شد ، نیاز پیدا میشه که شما مجدد چوب را رنگ بزنین و رنگ را تجدد کنید.

وظیفه رنگ چوب

آشنایی با برخی از تهدید های فضای داخل که رنگ چوب باید از چوب محافظت کند

در تهدید های فضای داخلی هم تهدیدات مختلفی وجود دارد : در فضای داخلی تهدید اشعه uv کمتر وجود دارد ، البته به جز جا هایی که در مقابل پنجره و نور مستقیم خورشید است تهدید اشعه uv برای چوب و رنگ چوب کمتر وجود داره .

اما تهدید سایش در فضای داخل خیلی جدی تر از فضای خارجی میشه بخصوص در پارکت های چوبی طبیعی که برای کف خانه است و راه رفتن روی این فضا زیاد است خوب تهدید سایش هم برای تاثیر روی چوب بیشتر است.

برخی دیگر از وسایلی که خطر سایش را دارند مانند : مبلمان و صندلی ها میباشد ، برخی دیگر از تهدیدات برای از بین رفتن فضا ها و وسایل های چوبی در داخل خود منزل شوینده ها و پاک کنندها هستند که اتفاقا تهدید جدی برای رنگ در فضای داخلی محسوب مشوند؛

البته شویند ها یک تهدید کلی برای رنگ چوب محسوب میشوند و ممکن است در فضای خارج هم این تهدیدات وجود داشته باشد ، اما طبیعتا به اندازه فضای داخل این تهدیدات برای چوب وجود ندارد ، اهالی منزل طبیعتا بیشتر به تمیزی و شفافیت وسایل داخل منزل اهمیت میدهند.

اهمیت رعایت انتخاب رنگ چوب در فضای داخل

بینابراین از این شوینده ها و پاک کننده ها بیشتر در فضای داخل استفاده میشه و معمولا جزء تهدیدات فضای داخل میباشد تا فضای خارج ، استفاده از شوینده ها هم بنابراین تهدیدی است که ممکن است رنگ چوب را از بین ببره و در نهایت به خود چوب آسیب بزنه .

اهمیت رعایت انتخاب رنگ چوب در فضای داخل

اهمیت رعایت انتخاب رنگ چوب در فضای داخل

در فضای داخلی هم یک چیز دیگه ای که ممکن است خیلی بر روی چوب تاثیر بذاره و چوب رو از بین ببره به مرور زمان ، عرق دست و وسایل چوبی مثل اسباب بازی های چوبی ، مصنوعات چوبی مانند عینک های چوبی که طبیعت دوستان استفاده میکنند ، تهدیداتی که داره عر دست یا صورت است که بر روی چوب میمونه ، عرق به این خاطر تهدید محسوب میشه که هم اسیدی و نمک دار است به همین خاطر میتونه که لایه رویی رنگ را از بین ببره.

به همین دلیلی رنگ هایی که در این حوضه استفاده میشه این مسئله رو حتما باید در نظر گرفته باشه.

عمده ترین تهدیداتی که در فضای داخل وجو دارد همین موارد است به اضافه تهدید آب و رطوبت که در فضای داخلیهم وجود دارد بخاطر بحث تمیز کردن منزل مانند طی کشیدن پارکت ها یا در مواقعی که پیش میاد گاهی لوله ای ترکیده میشه و یا بنا به هر دلیلی آبی در فضای داخلی منزل بر روی سطوح چوبی جاری میشود ، بنابراین این تهدید هم تهدید دور از انتظاری نیست و در فضای داخلی منزل وجود دارد.

بنابراین تهدید آب هم میتونه موجب از بین رفتگی لاک یا رنگ روی چوب شود البته بیشتر این مورد چوب رو از بین میبره یعنی آبی که بر روی سطوح چوبی میمونه به مروز نفوذ میکنه در داخل چوب و باعث باد شدن چوب و از بین رفتن میشه .

البته همان گونه که گفتیم این تهدیدات تهدیداتی است که سالها طول میکشد تا اثر مخرب خودش را به گونه بگذارد که نیاز به تجدید رنگ یا چوب باشد اما لازم است بدانید تا چوب را بیشتر در برابر این آسیب ها در امان نگه دارید.

رنگ چوب آماده

رنگ چوب روشن

رنگ چوب روشن شامل دو بخش است یک بخش : رنگ چوب روشن (یعنی رنگی که شامل چوب باشه و تنالیته روشن داشته باشه) این دسته از رنگ ها شامل رنگ های گره نما و رنگ های پوششی میشوند که تنالیته روشن دارند ، در رنگ های گره نما ، گره و نقشو نگار های چوب در زیر رنگ پیدا و قابل مشاهده است ، به طور معمول چوب های سفید و چوب هایی که خودشان به صورت طبیعی رنگ روشن دارند را نمایند رنگ تیره بزنند و معمولا از همان رنگ های روشن گره نما استفاده میکنند.

تنالیته خیلی روشن مانند رنگ های عسلی ، گردویی خیلی روشن ، کد رنگ تیک یا رنگ های سبز روشن و از این دست رنگ ها که بر روی چوب های روشن زده میشوند که روشنی چوب را حفظ بکنند .

در گروه رنگ های پوششی دیگر فرقی نمیکنه که چوب روشن باشه یا زیر کارش تیره باشه هم اصلا مهم نیست زیرا در نهایت رنگ پوششی میاد کل چوب را میپوشونه ، رنگ های پوششی مانند رنگ های پلی اوراتان که معمولا به کمد و کابینت میزنند که ما به صورت رنگ های سفید ، طوسی و سرمه ای میبینیم ، البته باید بگوییم که باز این دسته هم حدود ۷۰۰ کد رنگ دارد.

که این رنگ ها شامل کالیته استاندارد رال (RAL) میشود ، که در اینجا هم رنگ های روشن وجود دارد اما خیلی تفاوتی نمیکنه که زیر کار چوب چه باشد در نهایت رنگ همچی را میپوشاند ؛

که ما با مشاهده سطح کار فقط رنگ چوب را میبینیم و آثار چوب بر روی آن مشخص و معلوم نیست ، ما در گروه رنگ های روشن چوب منظورمان شامل رنگ هایی میشود که ذات چوب را تیره نکنه و نقش و نگار های چوب را همینطور روشن نگه داشته باشه.

باز این مورد هم بستگی به سلیقه شما دارد در یک جاهایی وقتی که نور کم است در خانه یا دکوراسیون داخلی برخی ها میان از چوب های روشن استفاده میکنند یا معمولا فقط روغن به چوب میزنند که فقط بحث محافظ را داشته باشد که اصلا بحث تنالیته رنگی را برنگردونه .

یا برخی دیگر میان از رنگ های خیلی روشن استفاده میکنند که بتوانند فضا را خیلی روشن و زنده نگه دارند که در بحث دکوراسیون چوبی فضای داخلی خیلی تیره و تاریک نشه.

رنگ چوب روشن

رنگ هایی که برای چوب روشن استفاده میشود

تا اینجا شد توضیح رنگ های روشن چوب یعنی رنگ هایی که تنالیته روشن داشته باشند یعنی رنگیکه مخصوص چوب باشد و تنالیته روشن داشته باشد در بخش بعدی رنگی که برای چوب های روشن استفاد بشود را توضیح خواهیم داد.

چوب ها از نظر تونالیته طبیعی به سه گروه دسته بندی میشوند:

1.گروه اول چوب های روشن هستند مثل چوب کاج،چوب طوسکا، و چوب راش
2.گروه دوم چوب های متوسط هستند (یعنی نه تیره و نه روشن) مثل چوب بلوط و چوب گردو
3.گروه سوم چوب های تیره هستند که ذات آن ها تیره است
مثل چوب رزود،چوب ونگه(ترموود در این رده از چوب ها قرار دارد)

چوب های که در دسته بندی گروه متوسط و تیره هستند امکان زدن رنگ روشن در آنها وجود ندارد چون ذات چوب تیره است و این کار صورت پذیرد نیست. چوب تیره ویژگی های منحصر به فرد و ارزشمندی را دار است که بسیار زیبا و نقش و نگار جذاب و لوکسی دارد که قیمت نسبتاً بالایی را برخوردار است. چوب هایی که در گروه روشن قرار دارند ،نوع رنگ هایی که با تناژ های مختلف برای چوب مورد استفاده میشود متفاوت و بستگی به سلیقه فرد دارد.

مزیت مهم رنگ چوب روشن

مزیت مهم رنگ چوب روشن

مزیت مهم رنگ چوب روشن

یکی از مزایا مهم که باعث استفاده زیاد مردم از چوب روشن میشود قیمت مناسب این چوب است.

بعضی از افراد رنگ چوب تیره مدنظر آنها است اما به دلیل مشکلاتی مانند قیمت بسیار بالا از روی ناچاری از چوب های روشن استفاده میکنند و روی آن ها رنگ تیره میزنن و شبیه چوب های گران‌قیمت می شود. (اگر در انتخاب رنگ دقت شود و از رنگ های طبیعی و برند معتبر مورد استفاده قرار گیرد کار با بالاترین کیفیت و بسیار زیبا ارائه میشود)

رنگ های چوب تیره با کدهای رنگی مانند رنگ تیک ،ابونی،رزود و ونگه تعریف شده است که از ماهیت چوب های تیره طراحی و ساخته شده است که تونالیته مناسبی به چوب روشن بدهد و باعث تیره شدن آنها شود.

همانطور که گفته شد سلیقه ها کاملا متفاوت است و بسیاری از افراد طرفدار چوب های روشن هستند و از این نوع گروه استفاده میکنن، که در این شرایط از رنگ های گره نما استفاده میشود که ذات و زیر کار چوب روشن مشخص شود و این رنگ فقط جنبه محافظت و نگهداری را داشته باشد که چوب در برابر عواملی مثل رطوبت و کپک و شرایط محیطی حفظ شود.
رنگ چوب هایی که استفاده میشود که با انتخاب کار فرما یا خود شخص است کاملا متفاوت و سلیقه ای است.

یکی از مزایا بسیار مهم چوب های روشن این است که همه نوع رنگ های تونالیته روشن و تیره را میتوانیم با بهترین حالت هم به صورت گره نما و هم به صورت پششی اجرا پیاده‌سازی کنیم .

ولی چوب ها با زیر کار تیره برخلاف چوب های روشن انجام این کار در آن امکان‌پذیر نیست چون ذات چوب تیره است و هیچ ترفندی در آن انجام نمیشود و ذات و ماهیت اصلی خود را حفظ می‌کند.

نحوه رنگ آمیزی

مراحل اصلی رنگ آمیزی چوب

1. آماده‌سازی زیر کار یا در واقع آماده‌سازی سطح چوب

2. اجرای رنگ چوب

3. اجرای محافظ یا وارنیش (بستگی به موقیعیت و کاربری چوب دارد یعنی ممکن است نیاز به محافظ باشد یا ممکن است نیاز به محافظ نباشد. ) اما دو تای اول یعنی آماده‌سازی زیر کار و سطح چوب و اجرای رنگ چوب مراحل اصلی و مهم برای رنگ آمیزی چوب هستند.

در آماده‌سازی زیر کار چوب ما دو حالت داریم حالت اول حالتی است که چوب ما از قبل رنگ یا روغن یا یک پوششی داره ، یا در حالت دوم حالتی است که چوب ما خام هست :

در حالت اولیکه رنگ ما پوشش داره ، و سطح چوب دارای رنگ قبلی و سطح پوششی است ما نیاز به انجام دو تا کار یا دو حالت برای انجام داریم :

فرض اولمون اینکه در این حالت میخواهیم رنگ قبلی را ترمیم یا نو کنیم ، در این حالت نیاز داریم تا سطح رنگ قبلی را کاملا بررسی کنیم و مشاهده کنیم که از لحاظ ترک ، پوسته کردن ، وجود زخم بر روی چوب ، از بین رفته شدن لایه رنگ و یا بلند شدن لایه رنگ از روی چوب را باید بررسی کنیم تا بدانیم که وضعیت چوب به چه حالتی است.

آیا در این حالت رنگ ارزش ترمیم کردن یا نوسازی را دارد ؟ یا در صورت نوسازی و ترمیم دوام خواهد داشت ؟

بعد از بررسی این موارد و در صورتی که مطمئن شدیم که رنگ ارزش یا قابلیت ترمیم و بازسازی شدن را دارد مراحل ترمیم را انجام میدهیم ، در صورتی که رنگ ارزش ترمیم و بازسازی را ندارد یعنی آنقدر شدت آسیب و عیوب مختلف زیاد است که دگر نمیشود ترمیمیپ را انجام داد یا ارزشش را ندارد ، در این موقعیت ما باید لایه برداری انجام دهیم یعنی بعد از برداشتن لایه قبلی از روی چوب به چوب خام برسیم و چوب خام را مجدد رنگ آمیزی کنیم.

در اینجا ما فرضمان بر این است که عیوب چوب کمه و ایرادات جزئی در حد خط و خش های جزئی در چوب وجود دارد و خود رنگ خیلی پوسته نشده و هنوز باقی و جون دار هست که میشه ترمیم و جون دارش کرد برای ترمیم و بازسازی چوب ما دو مرحله کار باید انجام بدیم.

یک موضوعی را که باید اطلاع داشته باشیم این است که باید بدانیم رنگ قبلی چه نوع رنگی بوده تا بدانیم ساختار شیمیایی رنگ در واقع چه ساختاری بوده است. مثال : پایه آب ، پایه روغن ، پلی اورتان ، لاک ، وارنیش …

بنابراین اهمیت دارد که ما بدانیم چه چیزی قبلا بر روی چوب استفاده شده است تا رنگ یا هر پوششی که برای چوب جهت ترمیم و بازسازی مجدد استفاده میکنیم همانند رنگ و پوشش قبلی چوب باشد.

اگر غیر از این باشد یعنی از ساختاری غیر از ساختار قبلی استفاده بکنیم که همخوانی نداشته باشد ، این امکان وجود دارد که در هنگام رنگ آمیزی نوسازی چوب انجام بشه.

رنگ آمیزی چوب برای انواع حالت های چوب

رنگ آمیزی چوب برای انواع حالت های چوب

رنگ آمیزی چوب برای انواع حالت های چوب

اما در نهایت به این علت که اتصال با لایه قبلی رنگ موجود بر روی چوب بر قرار نمیکنه رنگ جدید ، بعد از یک مدت پوسته میشه و از روی چوب جدا میشه و در نهایت حالت خیلی بدی را پیدا میکنه.

این اتفاق ممکن است که حتی در میان مدت یا مدت زمانی کمی بوجود بیاد و به طور کل این اتفاق رخ خواهد داد ، به همین خاطر موضوع مهم و با اهمیتی است که باید بدانیم که چه رنگ و پوششی بر روی چوب استفاده شده تا دقیقا از همان رنگ برای ترمیم چوب استفاده کنیم.

بعد از اینکه متوجه شدیم که

1. چوب قابل اصلاح و تجدید کردن است. 2. مطمئن شدیم که حتما رنگ یا پوشش قبلی چوب را میدانیم چیه ، حالا وارد دو مرحله بعدی میشیم مرحله اول اینکه آسیب های جزئی که روی چوب به مرور زمان بوجود آمده مانند : شکستی ، خط و خش ها ، یه تیکه هایی از چوب که قلوه سنگ یا ترک دار شده باشه ، همشون باید ترمیم بشه ، که ما موارد و روش های مختلفی برای انجام ترمیم رنگ داریم.

مانند : انواع مختلف بتونه ، واکس ها ، ماژیک های خش گیر و موارد مختلف دیگر که میتوان ترک های ریز ، خط و خش ها ، قلوه های چوب که جزئی محسوب میشوند را در چوب درست کنیم و بهبود ببخشیم ، تا سطح چوب را برای تجدید آماده‌سازی کنیم.

در مرحله بعدی بعد از اصلاح عیوب چوب ، با سمباده خیلی نرم شروع به سمباده کشی در سطح رنگ قبلی میکنیم.

ما دو تا هدف داریم یکی که یکسری خراش خیلی خیلی ریز که با چشم دیده نمیشود به صورت نامحسوس بر روی لایه قبلی پوشش چوب ایجاد کنیم ، که لایه قبلی وقتی که بر روی چوب میشینه کاملا اتصال بر لایه قبلی از لحاظ فیزیکی و شیمیایی را بتونیم اجرا کنیم ، علت دوم سمباده زدنمون هم به این خاطره که اگر احیانا نقاطی از رنگ پوسته ای شده و از سطح قبلی جدا شده باشه به مرور زمان ، با سمباده کامل از روی چوب برداشته میشود.

بدانیم که کجاها را باید بتونه کاری و اصلاح عیوب انجام بدیم و آسیب های وارد شده به چوب را برطرف کنیم.

نحوه رنگ آمیزی چوب

در این قسمت سعی میکنیم که به صورت مختصر و کاملا اصولی نحوه رنگ آمیزی چوب را توضیح دهیم.

در این قسمت ما قصد تغییر رنگ چوب را داریم که به روش های متنوعی رنگ آمیزی کاملا زیبا و فوق‌العاده شیک را ارائه دهیم، ما قصد محافظت های پوششی در این قسمت را نداریم فقط بحث رنگ آمیزی اصولی داریم ، فرض کنید که ما قصد انجام تغییر رنگ چوب را داریم و از گره نما استفاده میکنیم که ذات و زیر کار چوب را داشته باشیم و فقط و فقط تونالیته رنگ چوب تغییر پیدا کند.

نحوه رنگ آمیزی چوب

که این کار فوت و فن های بسیار مهم را دارا است که ما در این مقاله قصد توضیح آن را داریم. پس از انجام سنباده کاری ،مرحله رنگ کاری مجدد را انجام می‌دهیم.

با توجه به اینکه از قبل اطلاع داریم که از چه نوع پوششی برای این کار مورد استفاده قرار گرفته ، از همان پوشش یک دست روی کار اجرا میکنیم (باید توجه داشته باشیم که چند دست کافی است که کار با زیباترین نحوه انجام شود).

پس از انجام یک دست روی کار صبر میکنیم که کار به صورت کامل خشک شود و سپس یک سنباده ملایم روی کار انجام میدهیم و در صورت نیاز دست های بعدی را اجرا میکنیم که سطح کار به صورت کامل نوسازی و زیبا شود با همان رنگی که وجود داشته.

یک دسته از واکس ها وجود دارند که تهیه شده از موم زنبور عسل هستند ، که از ترکیب پیگمنت و رنگ‌دانه ساخته شده اند،که سازگاری بسیار بالایی با انواع رنگ هایی که در بازار هستند دارد، که می‌شود از این واکس ها استفاده کرد ،که شباهت بسیار بالایی به واکس مویی دارد که روی سطح کار زده میشود و با پارچه روی کار ماساژ داده میشود و پس از خشک شدن مجدد دوباره جذابیت و براقی اولیه لایه قبلی را می دهد.

یکی از کاربرد دیگر این واکس ها برای ترمیم و نوسازی رنگ های قدیمی و فرسوده است.

در حالت های خانگی امکان مجدد رنگ کردن وجود ندارد به همین دلیل پس از انجام مراحل با استفاده از این واکس ها ،رنگ را احیا می‌کنن و براقیت و زیبایی از دست رفته را دوباره باز میگردانن با این کار ترمیم و نوسازی رنگی که از قبل موجود بوده را انجام می‌دهیم که ما باید بدانیم رنگ یا لایه پوشش قبلی که روی چوب بوده است ترمیم پذیر است.

لایه برداری و آماده‌سازی چوب برای رنگ آمیزی چوب

یک حالت دیگر وجود دارد که رنگ یا لایه پوشش قبلی که روی چوب وجود دارد ارزش ترمیم و نوسازی را ندارد به دلیل عیوب و آسیب های بسیار زیاد که به چوب وارد شده است در این موقعیت باید لایه قبلی را از چوب جدا کنیم که انجام این عملیات به دو روش صورت پذیرد است:

۱_رنگ برداری با استفاده از سنباده
۲_استفاده از مواد رنگ بر

که در استفاده از سنباده دو حالت داریم:۱_استفاده از ابزار های برقی یا بادی سنباده مثل :ماشین پوست و دستگاه سنباده لرزون(دستگاهی هستند که برای سنباده کاری روی چوب مورد استفاده قرار میگیرد)

لایه برداری و آماده_سازی چوب برای رنگ آمیزی چوب

لایه برداری و آماده_سازی چوب برای رنگ آمیزی چوب

در این حالت ابزاری وجود ندارد و قصد کار به صورت خانگی است که برای انجام این عملیات از ورق های سنباده به صورت دستی مورد استفاده قرار می گیرد و یک سری از آنها از ابزار دستی با قیمت مناسب وجود دارد که با انجام این کار سنباده روی آن بسته میشود و با دست میتوان این عملیات سنباده کاری را انجام داد.

در این دو حالت هدف و قصد اصلی ما این است که لایه رنگ به صورت کامل از روی چوب جدا شود و ما به چوب خام دسترسی پیدا کنیم که در این عملیات امکان این وجود دارد که ما یک یا دو میلی‌متر الی بیشتر مجبور به لایه برداری باشیم برای اینکه به هدف اصلی یعنی رسیدن به ساختار چوب خام بیابیم.که هیچ اثری از رنگ و یا لایه پوشش قبلی روی چوب به جا نماند.

در حالت دوم لایه برداری و رنگ بری این است که از رنگ‌بر های شیمایی استفاده کنیم که این رنگ بر ها انواع مختلفی دارند برای برداشتن انواع رنگ مثل رنگ پایه آب،رنگ پایه روغن،رنگ پلی استر،رنگ های پایه اورتان که هرکدام از اینها ،رنگ برهای مخصوص و منحصر به فرد خود را دارند که باید از همان مورد استفاده قرار گیرد.

برای رنگ بری اصولی و صحیح باید دانش کافی را داشته باشیم تا بتوانیم تشخیص دهیم که این لایه رنگ و پوشش قبلی ماهیت و ساختار شیمیایی آن چیست.

رنگی بری با استفاده از رنگ بر ها

که بتوانیم با استفاده از تشخیص صحیحمان رنگ بر مناسب آن لایه برداری انتخاب کنیم و عملیات را انجام دهیم.یکی از مزایا مهم استفاده از این رنگ بر ها این است که به بافت و ماهیت چوب آسیب نمی رساند و فقط زنگ را از روی چوب پاکسازی میکند.

و این در زمانی بسیار مهم است که در خیلی از بخش هایی مثل کابینت ها،کمد ومیز ها از روکش های نازک و گران‌قیمت را به عنوان رویه چوب می چسبانن روی(mdf) خام که نما و ظاهر چوب زیبا شود گران‌قیمت به نظر برسد و از روکش های مثل روکش گردو ، روکش بلوط ،و روکش رزود استفاده میشود.

زمانی که روکش ما زنگ خورده است و ما قصد رنگ بری آن را داشته باشیم وقتی از سنبادهه استفاده میکنیم و بخواهیم یک میلی‌متر از بافت چوب خود را برداریم کل روکش چوب ما از بین رفته و روکشی باقی نمی‌ماند(حداکثر ضخامت روکش ها نیم میلی‌متر تا حداکثر دو میلی‌متر است)در حالت استفاده از سنباده برقی امکان این وجود دارد که روکش از بین برود و این موضوع خیلی ناخوشایند است و ارزشی برای رنگ کردن ندارد.

در این موقعیت که چوب های ما روکش نازک دارند بهترین حالت استفاده از رنگ بر است که فقط رنگ را از بین می برد و به سطح کار آسیب نمی‌رساند.پس از اینکه مراحل رنگ بری را انجام دادیم به چوب خام میرسیم.

انواع-روش-های-لایه-برداری-از-رنگ-چوب-min

آماده‌سازی زیر کار دو حالت دارد:

۱_چوب خام است
۲_چوب از قبل رنگ شده است و لایه رنگ در آن وجود دارد
که ما قصد داریم در این قسمت مراحل اصولی رنگ آمیزی را توضیح دهیم.

در حالتی که چوب خام داریم در مرحله اول باید زیر کار چوب را آماده‌سازی کنیم یعنی عیوب سطحی و آسیب های که به صورت طبیعی در آن وجود دارد را برطرف کنیم که این عیوب میتواند ترک ،شکستگی،سوراخ و گره هاو…. باشد.

که روش برطرف کردن این مشکلات با بتونه صورت می پذیرد.بتونه ها انواع مختلفی دارند مثل بتونه پایه آب،بتونه اکریلیک ، بتونه پایه روغن،بتونه دو جزئی که هرکدام کاربرد مخصوص به خود را دارند.

ما از بتونه ها وانواع چسب ها برای برطرف کردن عیوب سطح چوب استفاده میکنیم که یک زیر کار یک دست و کامل را انجام دهیم که رنگ آمیزی صورت پذیرد به بهترین نحوه ، در این مرحله ابتدا باید عیوب را برطرف کنیم سپس از بتونه استفاده کنیم (یک نکته بسیار مهم این است که باید زمان بدهیم که چوب که بتونه به صورت کامل خشک شود.

در مرحله بعدی سنباده کاری را انجام می‌دهیم که باید توجه داشته باشیم که از سنباده ۶۰یا۸۰ استفاده کنیم که پستی و بلندی چوب از بین ببرد و یکنواخت شود.

در این قسمت سنباده کاری به دو صورت انجام میشود :

42 پاسخ
    • نمایندگی بورماوکس
      نمایندگی بورماوکس گفته:

      سلام وقت شما هم بخیر بله دوست عزیز
      امری هست بفرمایید

      پاسخ
      • admin
        admin گفته:

        ساعات مراجعه حضوری همه روزه بجز روزهای تعطیل از ۱۰ تا ۱۹
        پنجشنبه ها از ۱۰ تا ۱۴

        پاسخ
      • admin
        admin گفته:

        مراجعه حضوری با هماهنگی قبلی شنبه تا چهارشنبه از ۱۱ تا ۱۸ و روز های پنجشنبه از ۱۱ تا ۱۴

        پاسخ
    • نمایندگی بورماواکس
      نمایندگی بورماواکس گفته:

      ساعات مراجعه حضوری همه روزه بجز روزهای تعطیل از ۱۰ تا ۱۹
      پنجشنبه ها از ۱۰ تا ۱۴

      پاسخ
  1. firee6409
    firee6409 گفته:

    سلام وقت بخیر خسته نباشید
    یه سوال داشتم بنده یک سرویس چوبی مشکی دارم روش رنگ سفید روغنی زدم ولی متاسفانه اینکه رنگمون باد میکنه و هم اینکه وقتی ناخن کشیده بشه رنگ مثله ورقه کنده میشه. چیکار باید بکنم ؟

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر شما
      علت ورقه شدن رنگ عدم نفوذ در بافت چوب به علت وجود
      لایه قبلی رنگ است. ابتدا بایستی لایه رنگ مشکی با سنباده
      یا رنگ بر از روی چوب برداشته شود و بعد رنگ سفید روی آن اعمال گردد.
      ضمنا بایستی حتما از رنگ های مخصوص چوب برای این کار استفاده شود.

      پاسخ
      • s.fattahi
        s.fattahi گفته:

        وقتتون بخیر خسته نباشید تشکر از سایت خوبتون، میشه راهنمایی بفرمایید که با چه ترکیب رنگی میتونم که یه مبل استیل رو به رنگ طلایی زیر خاکی کنم رنگش کنم

        پاسخ
        • admin
          admin گفته:

          درود بر شما، برای این کار لازمه که اول لایه رنگ قبلی از روی مبلمان به وسیله سنباده یا مواد رنگ بر برداشته بشه و بعد مجدد رنگ بشه. در غیر این صورت اگر رنگ آمیزی روی رنگ قبلی انجام بشه، خیلی زود رنگ طلایی پوسته میشه و می ریزه.
          در محصولات بورماواکس رنگ طلایی در چند طیف وجود داره که طیف مورد نظر شما رنگ طلایی اشرفیه که بسیار زیباست.

          پاسخ
  2. alishahi.morteza
    alishahi.morteza گفته:

    باعرض سلام وقتتون بخیر خسته نباشید شما خدمات رنگ کردن چوب هم دارین ؟؟ یا احیاناً کسی رو میتونید معرفی کنن که کارش خوب باشه و کارای پتینه و یا رنگ کردن یک سری وسایل چوبی مثل میز و دراور و چند تای دیگهو انجام بده ؟؟

    پاسخ
  3. sevdanorozi
    sevdanorozi گفته:

    یک سوال دیگه ایم هم داشتم ما یک صندلی راک داریم ، میخایم رنگش کنیم نو بشه ، از چه مدل رنگی باید برای اینکار استفاده کرد ؟
    جسارتا برای رنگ آمیزی آموزشی هم دارین داخل سایتتون ؟

    پاسخ
    • نمایندگی بورماواکس
      نمایندگی بورماواکس گفته:

      برای رنگ کردن صندلی و مبلمان چوبی دو حالت داریم.
      حالت اول اگر چوب صندلی خام باشد می توان مستقیما روی چوب از جوهر رنگ چوب، رنگ های پایه آب و پایه روغن چوب استفاده کرد و بعد از رنگ کاری برای محافظت چوب در برابر خط و خراش و نفوذ آب، از انواع روغن ها، لاک های پایه آب یا پایه پلی اورتان استفاده نمود.
      ولی اگر صندلی یا مبلمان قبلا رنگ شده است ابتدا باید لایه رنگ قبلی را از روی آن برداشت و بعد مراحل بالا را انجام داد.
      برای برداشتن لایه رنگ می توان از مواد رنگ بر استفاده نمود یا اینکه لایه رنگ را به وسیله سنباده از روی صندلی پاک کرده تا به چوب خام برسید.

      پاسخ
  4. hoorarahmatpoor
    hoorarahmatpoor گفته:

    وقتتون بخیر خسته نباشید
    تشکر از مقاله بسیار کاردیتون ، من میخام در های چوبیمونو رنگ کنم ،
    اما یک سوالی داشتم برای اینکه بتونیم رنگ گردویی تیره درست کنیم ، باید از چه رنگهایی استفاده بکنیم ؟ و اینکه به چه میزان رنگ ها رو باید باهم ترکیب کنیم چه رنگهایی رو و به چه مقدار باید با هم ترکیب کرد ؟

    پاسخ
  5. پشتیبانی تهران وود
    پشتیبانی تهران وود گفته:

    سلام وقت بخیر :
    ضمن تشکر از ارسال کامنت و نظر لطفتان ، خوشحالیم که کاربردی و مفید بوده برای شما ، در مورد سوالتون
    رنگ گردویی به صورت کاملا آماده در سایت تهران وود قرار دارد ، نیازی به ترکیب رنگ نیست ، توصیه ما استفاده از رنگ های آماده اس زیرا کالیته داره که در درون سایت قرار داده شده ،
    ظمنا برای اجرای رنگ هم به راحتی با قلم مو و غلطک قابل اجرا میباشد نیاز به اضافه کردن حلال و هیچ گونه افزدونی هم نیست
    برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر کافی است که با ما تماس بگیرید یا در واتس آپ پیامتان را برای کارشناسنان ما ارسال کنید ، میتوانید بگویید که عکس
    و فیلم اجرا را هم برایتان ارسال کنند .
    09353234811 – 02633215070

    پاسخ
  6. mahditayeri8903
    mahditayeri8903 گفته:

    یه سوالی داشتم من قفسه کتابم رو میخاستم رنگ کنم ،
    الان تو مرحله اول قفسه کتاب هامو اومدم با رنگ اکریلیک کامل رنگ کردم
    بعدش تو مرحله بعد با تینر روغن لاک زدم . یک سوال داشتم چقدر طول می کشه تا خشک شه ؟
    اگر بعد از چند روز همچنان چسبناک بود چه باید کرد؟

    پاسخ
  7. پشتیبانی تهران وود
    پشتیبانی تهران وود گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    اول باید بدانیم که جنس قفسه از چیه ، اگر قفسه چوبی هست باید از رنگ های پای چوب یا پای روغن استفاده کنید ، رنگ اکریلیک اصلا رنگ مناسبی برای استفاده از چوب نیست زیرا بعد از یک مدتی ترک بر میداره ، به این علت که داخل چوب نفوذ نمیکنه نمیتونه به چسب چوب بافندگی ایجاد کنه و بعد یه مدت یا پوسته میکنه یا ترک میخوره و با کوچک ترین ناخن و خط خراش از چوب جدا میشه

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      طبق توضیحاتی که در همین صفحه هم دادیم منظور از رنگ چوب پوشش مناسب برای روی چوب است که میتونه رنگ ، روغن ، وارنیش یا لاک چوب باشه .
      رنگ چوب اصطلاحیکه معمولا برای تمام پوشش های چوبی بکار میره که البته درست نیست ، اما بین عموم تمامی پوشش های چوبی رنگ چوب نام دارند ،
      در حالیکه رنگ چوب یکی از دسته محصولات پوششی چوب است ، که برای چوب خام استفاده میکنیم ، ما دسته بندی محصولات را در سایت و در همین صفحه هم مشخص کردیم مانند
      رنگ های پایه آب و روغن های پایه آب که هر کدام از این دو دسته هم تنوع زیادی داره ، مقاله و محتوای این صفحه بسیار به شما برای شناخت پوشش های چوبی کمک میکنه ، برای
      خرید محصول هم میتونین وارد هر دسته بندی بشین و محصول مورد نظرتون را ببینین داخل هر صفحه محصول مشخصات کامل محصول و توضیحاتش قرار داده شده ، همچنین برای مشاوره
      یا سوالات بیشتر هم میتونین داخل واتس آپ پیام بدین .

      پاسخ
  8. نمایندگی بورماواکس
    نمایندگی بورماواکس گفته:

    سلام وقت شما بخیر
    در شیراز خیر ،‌ اما فروش و خدماتمون در کل ایران انجام میشه
    اگر نیاز به راهنمایی و مشاوره دارین یا هر مسئله ای تماس بگیرید .

    پاسخ
  9. hoseinhamidvand
    hoseinhamidvand گفته:

    من اولین بارمه میخام از رنگ پلی او رتان برای کابینت استفاده کنم ، امکان داره نحوه استفادشو بگین؟

    پاسخ
    • نمایندگی بورماواکس
      نمایندگی بورماواکس گفته:

      رنگ پلی اورتان یکی از گروه رنگایی است که باید به صورت حرفه ای با ابزار هایی پاششی مثله پیستوله ، نازل های ایرلس در سطح کار پاشیده بشه ، اجرا کردنش با قلم مو و غلطک امکانش هست اما مهارت خیلی بالایی میخاد ، که سطح رنگ دون دون نشه و سطح کار کاملا یک دست اجرا بشه .
      برای رنگ های پلی اورتان باید حتما قبل از اون از پرایمر های مخصوص خودش استفاده بشه ، پرایمر واسطه بین رنگ پلی اورتان رو و سطح زیری که قرار است رنگ پلی اورتان روی آن بشینه ، به طور مثال برای رنگ پلی اورتان سفید پرایمرشم سفید رنگ است ، که قبل از اینکه رنگ پلی اورتان بر روی سطح آن اجرا و پاشیده بشه باید حتما دو دست یا سه دست پرایمر اجرا بشه، قبل از اینکه پرایمر خشک و اجرا شد باید قبل از هر بار اجرا پلایمر مجدد باید سطح آن سمباده بخوره و بعد آن رنگ اصلی پلی اورتان دو یا سه دست پاشیده بشه که پوشش کامل بشه البته بستگی به زیر کار داره که تیره یا روشن باشه .
      ( منظور سطح زیر کاره که ممکن چوب ام د اف ، خام یا پلی وود باشه هر کدام از اینا که بود بعد از اینک رنگ پاشیده شد دو سه مرحله سمباده میخوره و بعد از آن روی کار پولیش انجام میشه و رنگ پلی اورتان آمادس )

      پاسخ
  10. setarehsadat
    setarehsadat گفته:

    سلام وقت بخیر ما یک میز ناهار خوری خریدیم رنگش خیلی روشنه به محیط و وسایل دورش نمیاد ، میخاستم ببینم با رنگ چوب میشه رنگشو تیره تر کرد ؟؟؟؟؟

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      سلام در مورد این سوال باید ببینیم که چه رنگی این میز ناهارخوری بهش خورده، آیا رنگ پوششی، رنگ پلی اورتان یا رنگ مخصوص چوب در صورت هر کدام از اینها باشه، اول باید لایه رنگ از روی سطح چوب را با سمباده یا با رنگ بر مخصوص برداشته بشه و بعد مجدد با رنگ چوب میشه رنگشو تیره کرد.

      پاسخ
  11. بهرام دهقانی
    بهرام دهقانی گفته:

    سلام صبح بخیر لطف میکنید جواب سوال بنده رو بدید برای رنگ فندقی میشه فقط جوهر فندقی با کیلر مخلوط و بر روی چوب اجرا کرد با سپاس از شما

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود
      برای اجرای رنگ فندقی ابتدا با جوهر رنگ بورماواکس ایتالیا طبق دستور اجرا که در سایت موجوده، جوهر را از نسبت ۱ به ۱ تا نسبت ۱ به ۶ با آب رقیق کنید تا به تنالیته دلخواه رنگ فندقی برسید. سپس با استفاده از روغن مبلمان کاملا گیاهی بورماواکس دو دست روی سطحی که با جوهر رنگ، رنگ کردید اجرا کنید تا سطح چوبی تون کاملا ضد آب و ضد خش بشه.
      استفاده از کیلر های پایه حلال نفتی با توجه به میزان مواد شیمیایی خطرناک و سرطان زای موجود در آنها اصلا توصیه نمی شود.

      پاسخ
    • پشتیبانی تهران وود
      پشتیبانی تهران وود گفته:

      سلام وقت بخبر
      برای رنگ چوب محصولات تخصصی زیادی وجود داره که ما کاملترین این محصولات رو داریم
      برای مشاوره راحت تر در این مورد تماس بگیرید که بدونیم دقیقا برای چه کاری محصول میخاین
      تا بهترین هاشون رو معرفی کنیم.
      سوال دیگری بود در خدمتم.🙏🏾

      پاسخ
    • پشتیبانی تهران وود
      پشتیبانی تهران وود گفته:

      درود بر شما
      بهترین محصول برای رنگ کردن اسلب چوبی استفاده از روغن مبلمان رنگی بورماواکس ایتالیا به نام HARD FURNITURE OIL هست. لینک محصول رو براتون می فرستم :

      https://tehranwood.com/روغن-مبلمان/

      پاسخ
  12. zarifdecorasion
    zarifdecorasion گفته:

    یه سوالی داشتم اگه ممکنه جوابشو بگین، علت بوی نفت چوب چیه؟ و چیجور میشه از بین بردش؟

    پاسخ
    • پشتیبانی تهران وود
      پشتیبانی تهران وود گفته:

      بوی نفت چوب عمدتا به علت روغن هایی با بیس نفتی یا یک سری حلال هایی است که قبلا بر روی چوب استفاده شده است،باتوجه به اینکه بوی نفت در داخل چوب نفوذ میکنه و عمق نفوذ آن هم عمدتا زیاده،معمولا بوی نفت به این راحتی از بین نمیره به همین خاطر باید حتما یک لایه کامل در حدود حداقل نیم میلی از روی چوب برداشته بشه تا اون لایه ای که به نفت آغشته است، از روی چوب برداشته بشه،با رنگ یا روغن بر روی چوبی که بوی نفت میده اگر روشو رنگ یا روغن بزنین بوی نفت چوب رو از بین نمیبره ، حتما باید اون لایه آغشته شده به نفت یا حلال های نفتی کامل از روی چوب برداشته بشه،وقتی که لایه برداری انجام شد، بعد از آن که با روغن های گیاهی یا روغن ها فاقد بو یا رنگ های گیاهی فرقی نداره میتونین چوب رو پوشش بدین ودیگر چوبتون بو نخواهد داشت.

      پاسخ
  13. متین
    متین گفته:

    با درود من بدنبال جایی برای یادگیری و آموزش شناخت رنگ ها و نحوه زدنشون به چوب هستم ، با سایت شما آشنا شدم ، اگر ممکنه در این مورد بنده رو راهنمایی بفرمایید ، که از کجا میتونم آموزش ببینم ؟؟

    پاسخ
    • پشتیبانی تهران وود
      پشتیبانی تهران وود گفته:

      درود وقتتون بخیر
      ما در حاله حاضر دوره ای رو برگزاری نمیکنیم ، اما بهترین دوره ها در حاله حاضر دوره های فنی حرفه ای هستند؛
      که دوره های مفصلی هم برای رنگ کاری ، نجاری و … دارند.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: 9 میانگین: 3.4]
×
واتساپ
تلگرام
تماس صوتی
مشاوره و ثبت سفارش