آلاچیق چوبی

آلاچیق چوبی چگونه ساخته می شود و عوامل مؤثر بر قیمت آن چیست؟

آلاچیق چوبی فضایی است که جهت ایجاد زیبایی و تنوع در فضای باغ، پارک و باغچه‌ها ساخته می شود تا بتوان از ترکیب بی نظیر گیاه و چوب لذت برد. منظور از ساخت آلاچیق، ایجاد سرپناهی برای نشستن در هوای باز و حفظ افراد در مقابل تابش آفتاب، بارش باران در فصول بارندگی، ایجاد فضاهای استراحت و تفریح در هوای آزاد است.

به بیان دیگر می‌توان گفت که آلاچیق سازه‌ای سرپوشیده گاهی بدون دیوار حائل در یک محیط باز و سرسبز است که مکان مناسبی برای استراحت در فضایی آزاد و هوای سالم می­باشد؛ از سوی دیگر سرپوشیده بودن آن مانع از نفوذ باران و تابش آفتاب مستقیم خواهد بود.

بدون دیوار بودن آن هم باعث بهره‌مندی هر چی بیشتر شما از فضای طبیعی بیرون خواهد شد. اگر کنار دوستان یا خانواده خود در حیاطی زیبا و سرسبز در زیر آلاچیق ساعاتی را به خوشی گذرانده باشید و با نوشیدن چای و قهوه یا خوردن کباب، زمانی را سپری کرده باشید، حتماً خاطره خوش آن همچنان در ذهن شما باقی خواهد ماند.

استفاده از آلاچیق در کشورهای غربی از قرن 19 در باغ‌های اشخاص ثروتمند مشاهده شده و در ایران باستان، ایل‌های شاهسون و ترکمن از اولین کسانی بودند که از آلاچیق استفاده کردند. در گذشته آلاچیق چوبی، گلی، سنگی یا آلاچیق ساخته شده از شاخ و برگ درختان معمول بود.

امروزه با توجه به نیاز، بودجه و سلیقه خود، ممکن است از آلاچیق چوبی، فلزی، شیشه ای و پارچه ای استفاده کنید. گاهی حتی می‌توان از ترکیب سنگ، چوب و دیگر مصالح برای ساخت آلاچیق استفاده کرد. در این صورت نکته قابل توجه این است که مصالح استفاده شده هماهنگی لازم را با یکدیگر داشته باشند.

آلاچیق چوبی

در میان انواع مختلف آلاچیق، آلاچیق های چوبی از کاراترین و محبوبترین انواع آن است، زیرا با توجه به اینکه دلیل اصلی ساخت آلاچیق، برخورداری از فضای باز و طبعیت است.

می‌توان با استفاده از سازه‌های چوبی و همچنین تلفیق چوب و گیاهان جلوه بهتری از طبیعت را بوجود آورد و در نتیجه ارتباط بصری و حسی بهتری با طبیعت برقرار می‌شود و از این رو در ذهنیت افراد، تصویری زیبا از آن محیط می‌سازد.

از طرفی هم آلاچیق ترمووود یک آلاچیق چهارفصل است و مشکلاتی مانند گرمای بیش از حد آلاچیق فلزی در تابستان را ندارد. آیا تاکنون ذهنتان درگیر این مساله شده که برای باغ، حیاط و یا پشت‌بام ساختمان من چه محصول چوبی مناسب و ارزانی وجود دارد تا بتوانم فضای فعلی را زیباتر کنم؟

در این مطلب قصد داریم با اصول فنی طراحی آلاچیق آشنا شویم و فراتر از آن، با محاسبه هزینه ساخت یک آلاچیق چوبی آشنا شویم. بدین شکل به راحتی می توانیم از این اطلاعات در انتخاب آلاچیق مناسب استفاده کنیم. اطلاعاتی که حاصل تجربه کارشناسان شرکت تهران وود در زمینه طراحی و ساخت آلاچیق چوبی است.

مکان‌یابی و دریافت مجوزهای آلاچیق چوبی

محلی که برای ساخت آلاچیق در نظر گرفته می‌شود، لزوما باید مشرف به فضای سبز و آبشار و مناظر زیبای موجود در محیط اطراف باشد؛ به نحوی که شامل کلیه امتیازات بوده و بهترین نما را داشته باشد. آلاچیق می‌تواند در کلیه فضاهای باز چون روف‌گاردن، محوطه سازی‌ها، محوطه ویلا و در کنار آبنما، برکه، باربیکیو یا هر چشم انداز دیگری ساخته شود.

همچنین اگر قرار باشد آلاچیق بسیار بزرگ باشد و یا اینکه کاربری حیاط خلوت را داشته باشد، شما برای ساختنش نیاز به گرفتن برخی مجوزهای قانونی دارید.

طراحی اولیه آلاچیق

به تهران وود خوش آمدید ! اگر به حوضه رنگ چوب هم علاقه دارید حتما این صفحه را هم مطالعه بفرمایید .

طراحی اولیه آلاچیق چوبی

در مراحل اولیه باید در نظر داشت که طرفدار چه سبکی هستید. مدرن یا سنتی و سپس اقدامات دیگر انجام پذیرد. طراحان و دکوراتورها،آلاچیق هایی که با چوب‌های پرتراش و تزئینات طبیعی هستند را آلاچیق‌های سنتی یا کلاسیک و آن آلاچیق هایی که ساده‌تر هستند (پرگولا) را جزو آلاچیق های مدرن می‌دانند.

سقف الاچیق ها می تواند به صورت شیبدار یک یا دو طرفه، شیبدار چند طرفه، گنبدی، فرفوژه، پارچه ای ثابت یا متحرک و شیشه ای یا طلقی باشد. توجه به مکان قرار گرفتن درب و ورودی آلاچیق نیز در این مرحله از کار ضروری است. نیاز به وجود نیمکت، میز و صندلی نیز در این مرحله بررسی می‌شود.

سبک آلاچیق چوبی

آلاچیق‌ها در سبک ها مختلفی طراحی و اجرا می‌گردند. شایان ذکر است درساخت آلاچیق، ایران یکی از صاحب سبکترین های دنیاست و آن هم به دلیل چهار فصل بودن کشور عزیزمان است؛ این قابلیت طراحی آلاچیق در ایران قبل از کورش کبیر شناخته و اجرایی شد. به طور کلی می‌توان این سبک‌ها را به صورت زیر دسته بندی کرد:

آلاچیق سبک شرقی، آلاچیق‌های غربی و آلاچیق سبک ایرانی آمریکایی که تلفیقی از وضعیت اقلیمی و فاصله میانی بین شرق و غرب است.

الاچیق چوبی

نوع و میزان چوب مورد نیاز

بعد از نهایی شدن طرح آلاچیق نوبت به برآورد میزان چوب مصرفی در ساخت آلاچیق و سپس برآورد هزینه آن می‌رسد.  برآورد حجم چوب مصرفی با بررسی هریک از مواردی که در مرحله طراحی صورت گرفته است، تحقق خواهد یافت.

ساخت آلاچیق چوبی نیازمند داشتن اطلاعات دقیق و کاملی از چوب و ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی آن است که مهندسین تهران‌وود با کسب دانش و مهارت بالا در این زمینه توانسته اند پروژه‌های آلاچیق ترمووود را با جلب رضایت مشتریان به بهترین نحو اجرا کنند.

یکی از مهمترین نکاتی که کمتر مورد توجه شرکت های ساخت آلاچیق چوبی قرار می‌گیرد، شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه است. شرایط و ضوابط ساخت آلاچیق چوبی تابع شرایط و امکانات موجود در آن منطقه است. هر چوبی ویژگی منحصر به فردی دارد و در هر اقلیمی نمی‌توان از یک چوب استفاده کرد مگر آنکه اقدامات حفاظتی لازم بر روی آن انجام شده باشد.

مرحله برشکاری و پیاده‌سازی آلاچیق چوبی

بعد از انجام مرحله طراحی به راحتی می‌توانید ابعاد و اندازه‌های موردنظر را برای آغاز مرحله برشکاری لیست کنید و پس از برشکاری، نصب الوار چوبی و مونتاژ آنها را شروع کنید.

برای استفاده از ترمووود در پروژه‌های طراحی مراحل متعددی را قبل از نصب ترمووود انجام می‌دهیم که شامل نکاتی است که برای ماندگاری و افزایش کیفیت پروژه‌های نما و دکوراسیون داخلی بسیار حائز اهمیت است.زیرسازی اولیه، توجه به جنس چوب، استفاده از ابزارهای مخصوص و بسیاری از موارد دیگر در مراحل نصب ترمووود باید مورد توجه قرارگیرد.

طراحی اولیه آلاچیق

پرداخت و رنگ کاری آلاچیق چوبی

غالبا برای ساخت آلاچیق چوبی از ترمووود استفاده می‌کنند که خشک شده و رطوبت آن به میزان تعادل رسیده باشد. برای جلوگیری از جذب رطوبت دوباره ترمووود و همچنین مقابله با قارچ، حشرات و کپک ها آن را اشباع می‌کنند.

رنگ‌آمیزی چوب با استفاده از رنگ‌های مخصوص چوب که مقاومت را در برابر اشعه ماورابنفش افزایش می‌دهد، از دیگر اقدامات لازم جهت آماده‌سازی چوب می‌باشد.

پیشنهاد مشاهده : رنگ ترمووود

 مرحله رنگ کاری چوب، پیش از مرحله برش کاری یا مرحله پرداخت نیز قابل انجام است. ولی بهتر است رنگ آمیزی ترمووود و چوب طبیعی بعنوان آخرین مرحله انجام گیرد تا بتوان با پرداخت و رنگ‌آمیزی چوب، مشکلاتی از قبیل ترک خوردن چوب که ممکن است در زمان برشکاری یا نصب چوب بوجود آید، را حل کرد.

نورپردازی آلاچیق چوبی  چگونه باید باشد؟

آلاچیق معمولاً در شب استفاده بیشتری دارد و باید در زمان ساخت آلاچیق به نورپردازی آلاچیق نیز توجه کنید. نورپردازی مناسب می‌تواند ظاهر یک آلاچیق را بهبود بخشد یا اثرات روانی مثبت بر روی شما و سایر ساکنان داشته باشد.

ساخت آلاچیق چوبی

انتخاب وسایل نورپردازی آلاچیق دقت زیادی لازم دارد و باید چراغ‌های مخصوص که مناسب استفاده در فضای بیرون هستند، استفاده کنید. نورپردازی آلاچیق کاربرد آن را بیشتر و ظاهر زیباتری به آن خواهد داد. در زمان اجرای نورپردازی آلاچیق بهتر است از متخصصان این امر استفاده کنید.

قیمت آلاچیق بستگی به موارد زیادی دارد. مواردی از جمله مصالح مورد استفاده در آلاچیق که ممکن است چوب یا سیمان یا فلز باشد. حتی در آلاچیق چوبی هم با توجه به میزان چوب مورد استفاده در سازه، قیمت افزایش یا کاهش می یابد.

همچنین ابعاد سازه آلاچیق نیز روی قیمت تمام شده بسیار تاثیر دارد. حتی می‌توان گفت ابعاد سازه در قیمت سازه چوبی در تعیین قیمت نقش بیشتری دارد. نحوه اجرای نورپردازی، وجود امکانات رفاهی مانند میز و صندلی، باربیکیو و … نیز در افزایش یا کاهش هزینه ساخت آلاچیق چوبی تاثیر گذار است.

آلاچیق های چوبی  تهران وود با بهره بردن از دانش و تجربه کارشناسان چوب و مهندسان خوش فکر از کیفیت و زیبایی خاصی برخوردارند. شرکت تهران وود با رعایت تمامی این اصول توانسته است  محصولی کارا ، خاص و خلاقانه را تولید کند و تمامی این ویژگی ها خریدی مطمئن را برای مشتریان به ارمغان می آورد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
×
واتساپ
تلگرام
تماس صوتی
مشاوره و ثبت سفارش